Sextrakasserier, porr och makt. Samt kyskhet och askes.

I kölvattnet av #metoo battlade nyligen John Sjögren och Alexander Dominici på SvD:s kultur- och debattsidor, kring pornografi och sexuella övergrepp. Sjögren ville puffa för begreppet ”kyskhet”, inte i betydelsen avhållsamhet – exv. att kvinnor gör sig bäst som jungfrur – utan i betydelsen att kontrollera sina begär.

Dominici går till frontalangrepp mot den institution där Sjögren mycket riktigt har inhämtat begreppet kyskhet: Katolska kyrkan.

De flesta av oss med rötter i Sydeuropa känner igen de här resonemangen.

Att kyrkans män inte alltid efterlevt sina ideal är ju ett faktum. I en hånfull slutreplik får Dominici avrunda med en taskspark.

Om Sjögren själv vill ha händerna på täcket går det så klart alldeles utmärkt, men kanske kan han då även hålla pekfingrarna i styr framöver.

Sjögren har nu inte argumenterat för någon ”händerna på täcket”-moral – även om hans kyrka gör det, och åtskilliga män som varit pojkar i katolska länder har biktat sig för präster som noggrant frågat ut dem om huruvida de onanerar. Jag förstår att sånt kan få folk att se rött vid blotta antydningen att Katolska kyrkan skulle ha något att lära ut i sexualfrågor. Men slutrepliker på debattsidor borde banne mig poängsättas efter i hur hög grad de passar på att tjuvnypa, när den andre inte längre kan svara. En viss skribents poängsumma kunde sedan användas för att avgöra huruvida hen framöver ska få lägga fler slutrepliker.

Själv feminist blir jag galen på rätt stora delar av det katolska sexualpaketet. Men det finns ögonblick då jag lyckas bortse från detta. Stunder då jag ser att det faktiskt finns en kristen kritik mot dagens hyllande av njutning som närmast det högsta goda, stående över alla andra värden, som är högst relevant. Omedelbar behovstillfredsställelse är onekligen en sjuka i vår tid, och den som bekämpar den torde förbättra saker både i sitt eget liv och för människorna i den nära omgivningen.

Det är dock en stor skillnad om denna insikt är något som erbjuds en att tillämpa, om man så önskar, eller något som trycks på en – kanhända i karikerad form – i exv. konfirmandundervisning (som katolikerna får vid yngre ålder än i exv. Svenska kyrkan). Om Sjögren är konvertit (väl?) har han inte sett denna ända av det katolska kyskhetsidealet.

Kanske det är därför jag tycker att askes är en mycket mer tilltalande term än kyskhet. Ingen har förväntat sig att vi alla ska bli fullfjädrade asketer. Insikten att en måttlig dos av sådant tänkande och praktik kunde vara ganska nyttigt – även i sexualfrågor – är nog mycket lättare att ta till sig, än när ordet som används är det gamla belastade ”kyskhet”.

Fast jag tror egentligen inte att brist på askes eller kyskhet har någon avgörande roll som orsaker till den stora mängd sexuella kränkningar som kvinnor råkar ut för i vårt samhälle. Det har nämligen varit så länge, långt före vår tids ”om det känns bra är det bra”-sexualmoral. I en ovanligt läsvärd SvD-understreckare läser jag att

Påstridiga chefer och trakasserande husbönder hörde till de vanligaste skälen när en statlig utredning 1907 förhörde sig om varför kvinnor ­valde att emigrera till USA.

Notera att de som förgrep sig på kvinnorna var de män de var underställda. Den väsentliga faktorn här stavas makt. Idag är få kvinnor lika direkt utsatta för en enskild mans göranden och låtanden (även om jag hört om något skräckexempel inom personlig assistans, där anställningstryggheten är ungefär som pigornas i början av 1900-talet) men anmärkningsvärt många av berättelserna inom ramen för #metoo har handlat om män som på en arbetsplats haft stor makt, och kvinnor i olika grad av underordnade beroendeställningar.

Vad gäller porren kan vi konstatera att den i ett patriarkalt samhälle som vårt, kommer att gå patriarkatets ärenden. Porren är nog ganska problematisk, men om haken är just den som Sjögren pekar ut vete håken.

Askestanken är fortfarande rätt intressant, tycker jag. Men de män som utan vidare stoppar ner handen i en kvinnas bikinitrosor står förmodligen väldigt långt ifrån tanken på att börja utöva sådan. Jag tror inte man når dem med ideal om varken askes eller kyskhet. På samhällsnivå torde maktaspekterna förbli de mest centrala.

Länkar

Jan-Ewert Strömbäck: Trakasserier fick svenska kvinnor att fly till USA. SvD 4 nov
https://www.svd.se/trakasserier-fick-svenska-kvinnor-att-fly-till-usa

John Sjögren: Porren gör att män beter sig som svin. SvD 23 okt
https://www.svd.se/porren-gor-att-man-beter-sig-som-svin/av/john-sjogren

Alexander Dominici: ”Du har fel, porr leder i värsta fall till onani”. SvD 24 okt
https://www.svd.se/du-har-fel-porr-leder-i-varsta-fall-till-onani

John Sjögren: ”Att se porren som en frizon är livsfientligt”. SvD 25 okt
https://www.svd.se/porren-som-frizon–en-livsfientlig-hallning/av/john-sjogren

Alexander Dominici, slutreplik: ”Håll du händerna på täcket om du vill”. SvD 31 okt
https://www.svd.se/hall-du-handerna-pa-tacket-om-du-vill

Joel Halldorf. #Metoo visar: Värderingar räcker inte – vi behöver karaktär. Dagen 3 nov.
http://www.dagen.se/ledare/metoo-visar-varderingar-racker-inte-vi-behover-karaktar-1.1050268
IMHO träffar denna ledare i Dagen mer rätt än Sjögrens text, inte minst eftersom han placerar in resonemanget i den ställning där man (sic!) än lämpligare än annars avstår från att söka ögonblicklig behovstillfredsställelse: maktpositionen.

För drygt ett år sen skrev jag en serie blogginlägg där jag kräktes (typ) över en katolsk sajt rörande Kroppens teologi, dvs. katolsk sexuallära enligt den helige JPII – ett alster som ingen feminist (i någon som helst rimlig betydelse av ordet) kan respektera. I ett fåtal av mina bloggtexter fanns jag försonande drag i resonemangen. Denna, kretsande kring begreppet askes, är ett av dem.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/08/17/kroppens-teologi-som-sexuell-askes/

Annonser

6 thoughts on “Sextrakasserier, porr och makt. Samt kyskhet och askes.

  1. Dominici ha uppenbarligen inte samtalat med män som sitter fast i ett porrberoende. Nog för att porr i extremfall kan inspirera till sexuellt våld mot kvinnor, men det är nog vanligare med män som blir lika beroende av porr som av alkohol eller spel. Det är samma dopaminreceptorer i hjärnans belöningscentrum som hela tiden vill ha sig ett rus. SVT hade nyligen en dokumentär där en amerikansk 13-åring beskrev sin kamp ut ur porrmissbruket.
    Tidskriften NOD har ett temanummer om ämnet just nu där detta belyses.

    I ämnet askes och kyskhet så syftar askesen till att undvika distraktioner från relationen med Gud. Kyskheten är ett av medlen för att undvika sådana distraktioner. Likväl som fastan också en ett medel för askesen. Askes är dock ett ord med starkare religiös kontext än kyskhet, varför jag anser att det senare ordet bättre beskriver det Sjögren åsyftar.

    Gilla

    • Jag som inte har koll på detaljerna tänker främst på att kyskhet är ett mindre belastat ord. Vanligt folk förknippar det nog mest med den gamla uppfattningen att flickor ska ”hålla på sig”. Ordet askes har de ingen större koll på så där börjar man mer från noll tror jag.

      Har inte läst NOD:s temanummer. Är annars ganska skeptisk till vår tids snack om beroende av allt från dataspel till … well. I såna här sammanhang brukar florera förekomsten att flitigt porrbrukande kan göra så män öht inte tänder på en riktig kvinna, osv. Hittills har jag aldrig sett belägg för detta.

      Gilla

      • Vi som hört ett antal män berätta om sin kamp med att komma ur sitt beroende – och de negativa konsekvenser beroendet har på vardagslivet – är mer benägna att likställa detta med substansberoende.
        SLAA – Sex & Love Addicts Anonymus samlas på mängder av platser i detta land och ger bl.a. porrmisbrukare stöd till självhjälp.
        Celebrate Recovery är ett kristet tolvstegsprogram som samlas på något färre ställen. Där får man stöd för att komma ur ”sår, ovanor och beroenden.” En del av de hjälpsökande definierar sitt problem som porrberoende.
        Det är dock inte ett beroende som man pratar så mycket om och det syns sällan i sociala sammanhang. I likhet med andra beroenden så smusslas och ljugs det.
        Den svenske världsomseglaren och läkaren Roger Nilsson har kommit ut som kärleksmissbrukare, oförmögen att hålla fast vid en relation för att ständigt söka kicken i en ny relation.

        Gilla

      • Fast frågan är väl om det är ”sexmissbruk” eller något annat. Ungefär som ”internetberoende”. Om man kan bli beroende av ungefär allt som människor ägnar sig åt, är frågan vad det där ”beroendet” eg. består av. En mänska ville en gång klassa mig som internetberoende. Sanningen är snarare att jag har igångsättningssvårigheter samt gärna aktiverar diverse flyktmekanismer. Mao tror jag att annat ryms inom de där beskrivningarna.

        Inte på temat beroende, men avskräckande historier – som det finns så många av inom detta fält. ”Kroppens teologi”-sajten ställer den retoriska frågan ”vill du bli oförmögen att tillfredsställa en kvinna”? Där finns ett vittnesmål från en man som kallar sig porrskadad och menar att han och hans fru fortfarande lider av verkningarna. Tja, enligt den sajten uppnår kvinnor orgasm primärt via penetrationssex med penis i slida. Tolkningen att det är vad paret försöker med och blir besvikna när det inte funkar är minst lika rimlig som någon annan.

        På ett diskussionsforum för ett antal år sen var det en diskussion om huruvida män som konsumerat mycket porr och låtit sin bild av vad det är att ha sex formas av det blir ”tråkigare i sängen”. Det låter rimligt. Att riktigt unga översköljs med porr på det sätt som sker idag är obehagligt, och följderna svåra att överblicka. Men sexmissbruk är mig veterligen ingen klinisk term. Inte mer än internetberoende.

        Gilla

      • Missbruk kan av en individ vanligen identifieras av de första av de tolv stegen till självhjälp.
        ”Vi erkände att vi var maktlösa inför det vi brottas med”
        ”Vi ställde vårt hopp till att en högre kraft skulle hjälpa oss att återfå vårt förstånd.”
        Om de två förata stegen inte får dig att identifiera dig som missbrulare eller erkänna ditt missbruk, så kan en läsning av Craig Nakkens bok ”Missbrukaren och Jaget” övertyga.
        Den kortfattade sammanfattningen av innehållet är ”Det goda som jag vill, det gör jag inte. Det onda som jag inte vill, det gör jag.”
        Sedan kan vi drabbas av olika saker som tar makt över oss trots att vi inte vill, oavsett om samhället erkänner det som beroendesjukdom eller inte.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s