Bäst jag återgår till chokladbitsmetoden

Min pluggmoral har de sista veckorna fallit betänkligt. Det kan tänkas finnas många skäl till det.

Å andra sidan kan jag också uttrycka det så här: jag har varit flitigare än jag brukar, bra mycket längre än någonsin förut. Nu blev det en svacka. Okej. Upp igen! Ett klavertramp kan ju Vem von Helst göra. Osv.

Jag hade något slags fantasi om att plugga jättejätteflitigt, varenda dag, och nästintill spika tentan. Det kommer förstås inte att hända. Så blev det inte. Men om man ser det som att jag håller på och lär mig, hur just jag ska göra för att ta mig igenom akademiska studier, då är jag onekligen på rätt väg. Det är vackert så.

Vad jag inte har lyckats med är föresatsen att ta en kurs i taget. Jag har redan planerat in studier för tre terminer framåt, såatteh. Det innebär onekligen lite mer press, just nu. För om jag kör på den här tentan, då måste jag inse att jag får stryka vårterminens Areopagita. Den kursen kräver egentligen mer förkunskaper än jag har, och om jag inte ens klarar denna… om jag klarar tentan med nöd och näppe bör jag inse samma sak.

Det är bäst jag lägga på ett kol, alltså. Jag tror jag ska återta ett knep jag körde med i början: Aladdinasken. En, två eller tre chokladbitar på kvällen, beroende på hur väl jag skött mina pluggplaner. Jag tror aldrig någonsin jag landade på två. Det blir en eller tre. På eller av. Så funkar jag, tydligen.

Som helhet tycker jag väl att kursen har varit i ytligaste laget. Å andra sidan – detta är en översiktlig kurs, som rusar igenom hela kyrkohistorien (minus den östkyrkliga, nästan helt) på 10 poäng. Vill man ha fördjupning får man ta det sen, i någon annan kurs. Själv tänker jag som sagt läsa först en gammal mystiker, som ligger till bas för kristen mystik i både öst och väst även om han brukar räknas till den syriska traditionen. Och sen 30 poäng idéhistoria – det bör vara en god bas för det mesta jag kan tänkas vilja läsa sen. Efter det … längre än så bör jag verkligen inte planera.

Nu återstår bara att se om kursens moment av feministteologi (en liten motvikt i en kurs som huvudsakligen undervisats utan särskilt mycket genusmedvetenhet – och jo, jag tycker det är ett fel att helt enkelt kompensera genom att lägga på två föreläsningar på kvinnotema, istället för att försöka ha lite bredare perspektiv generellt. Jag tycker dock även att det finns värre fel) kommer att reta gallfeber på mig, eller om jag tvärtom kommer att finna den mycket intressant. Jag bör väl se den som en chans att bättre förstå saker jag ser omkring mig, kanske.

Och så återstår att lägga manken till, den tid som är kvar. Jag kommer inte hinna med att repetera allt – det får bli spridda nedslag, i kursens olika avsnitt. Det får duga. Jag hoppas det räcker.

Min hjärna är sådan att mycket automatfastnar, bara jag är intresserad av ämnet – och tack och lov har jag förmågan att intressera mig för det mesta – om än inte allt. Jag minns ett prov på USA:s geografi där jag hade två rätt … men på grundskolenivå räckte det normalt med att lita på diverse faktas klistrighet gentemot min hjärna. På högskolenivå finns nog inget ämne där jag kan förlita mig på enbart detta – inte helt, men jag har ändå ganska bra förutsättningar bara ämnet för mig har hög klistrighetsfaktor. Och det har kyrkohistorian. Delar av idéhistorian kan nog bli marigare där.

Rebella har alltså uppnått tantåldern, innan hon lärt sig plugga på riktigt. Det där med gamla hundar och sitta ligger det väl något i. Å andra sidan tänker jag hellre på ett annat ordstäv, nämligen ”bättre sent än aldrig”.

2 thoughts on “Bäst jag återgår till chokladbitsmetoden

  1. Vilken gammal mystiker kan det tänkas vara?
    Gregorius av Nyssa känns för mainstream för Rebella, så det är kanhända Isak av Nineve eller Efraim Syriern?

    Gilla

Kommentera

