Det här måste jag sluta med

Jag tror att vi har några i kursen som är väsentligt mycket mer bokstavstroende än den stora majoriteten. Som med Bibeln som bas inte tror att det ligger någon sanning i evolutionen, och därmed även får problem med naturvetenskaplig forskning inkl. genetik med mera (man är ganska kunnig om man gör den kopplingen, men den stämmer otvetydligen).

När jag hör om sånt blir jag först alldeles kall. Jag har nog fräst ett par gånger. Närmast försökt att tysta.

Det där ska jag upphöra med, så fort som möjligt. De har rätt att tro som de gör. Det är inte en medborgerlig plikt att bekänna sig till vetenskapens förträfflighet.

Härom kvällen tror jag att det var någon på skolan (inte från min kurs) som reagerade på mig ungefär som jag reagerar på de här studenterna. Jag tror att hen feltolkade det jag sade som att jag låg åt fundishållet (inget kunde vara mer felaktigt! men en ovilja att läsa bibelvetenskap tolkas nog lätt så. Jag tycker bara att det inte spelar så stor roll hur den där bibel-bibban kom till – med stöd av Rowan Williams tänker jag unna mig att läsa den i sin nuvarande form, utan att reflektera så mycket över ursprungliga ordalydelser och likande. Eftersom jag inte ska bli en sån som klär mig i frimärksskjorta behöver jag inte). Minen. Reaktionen. Avståndstagandet var så tydligt.

Så som hen gjorde mot mig ska jag faktiskt inte göra mot kursare ens om de är superfundamentalister. Att omfatta en s.k. ”bibeltrogen” kristensom är faktiskt inte brottsligt. Om de gör någon illa med det är det först och främst sig själva.

Jag är nog mer rädd för fundamentalism än jag gillar att erkänna – men de här mänskorna i min kurs, de är faktiskt inte farliga.

Kommentera

