Den stora tröskeln

Första pluggveckorna behagade mina vanliga uppskjutarmekanismer sticka upp sina trynen, främst i form av en massa surf som jag av något skäl ville göra innan jag satte igång med att plugga. Det har blivit mycket, mycket bättre. Sista två veckorna verkar den där stora tröskeln attt ta mig över innan jag kan sätta igång på allvar vara så gott som borta.

Jag är långt ifrån någon perfekt student, och jag har nog inte lagt ner de där 20 timmarna i veckan. När det är dags för tenta kommer jag vara väl inläst på vissa delar men mycket sämre på andra. Det får vara så. Viktigast för mig är att jag kommer igång och pluggar kontinuerligt. Den perfekta pluggplaneringen med dess genomförande är en mycket, mycket senare fråga.

Jag inbillar mig att det kommer gå bra, åtminstone tillräckligt bra. Det visar sig. Jag försöker att inte ta så allvarligt på det. Faktiskt tror jag att det allra största skälet till att det lossnat är att jag sett till så läsandet varit roligt. Jag är nog lite mer lustdriven än de flesta. Å andra sidan, bara jag är intresserad brukar kunskap fastna rätt bra i min hjärna. Det är ingen poäng att försöka tvinga mig att funka annorlunda än jag faktiskt gör. Det går ändå inte. Varför kämpa i motvind när man kan försöka skapa sig medvind.

Sista veckan har jag tappat lite. Men i alla fall. I stort sett har det helt klart gått åt rätt håll.

Kommentera

