Heiding om Hammar

http://signum.se/sevard-intervju-med-kg-hammar/

Jag noterar med illa dold tillfredsställelse (so sue me) att Fredrik Heiding delar min kritik av Hammars version av apofatisk teologi.

Förvisso kan jag inte garantera att jag inte läst Heidings text om Hammar för länge sen, tagit den till mig och gjort åsikten till min utan att minnas källan. Å andra sidan kan det mycket väl ha räckt att kontrastera KG Hammar med det jag lärt mig av Karen Armstrong. Jag har ju ibland undrat hurpass tillförlitlig hennes historieskrivning och skildringar är, och här får jag alltså en bekräftelse. Då blir jag glad.

Jag skrev visst aldrig något stort uppslaget blogginlägg om KG Hammars version av apofatisk teologi, men iaf lite på slutet här.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/10/08/fadern-ar-ingen-man-exkluderande-sprak-4/

4 thoughts on “Heiding om Hammar

  1. Vad är det egentligen som du tycker K G Hammar fipplar med?
    Tanken på Gud som verb är väl rentav äldre och mer biblisk traditionell än den kristna tanken på Gud som treenig – i alla fall såvida man nu inte läser in den senare i ställen som Gen 1:26 (pluralis majestatis) eller i berättelsen om tre främlingar i Gen 18 (hm, i B.2000 rubriksättning dessutom fråga om tre män!) – såvitt jag vet går den förra tillbaka på Mose möte med Gud i den brinnande busken (Exod 3:1ff, se särsk.v14) så helt otraditionellt arvegods är väl inte detta, eller?!

    Gilla

    • Som jag redan flera gånger skrivet är problemet att byta ut, istället för att komplettera.

      Ordet ”fippla” finns inte i detta blogginlägg utan i ett annat. Där syftar ordet alls icke primärt på KGH. Notera också att det blogginlägget handlar om liturgi. (Om du kommenterat där, hade din fråga besvarats av själva texten.)

      Gilla

Kommentera

