Teism , Gud som ”varat” samt religionens former och riter

Det går bättre att läsa Carl Gustaf Olofssons bok nu, än för två år sen. Då var den tung och svårbegriplig. Nu har jag mer begrepp att sortera med. Jag har ändå givit upp om att ha läst färdigt före måndagens konferens/workshop/whatevah ”Bortom det övernaturliga”. Jag får ge mig in med det jag har, bara. CGO:s erfarenheter och tänkande har jag ändå tagit del av på hans blogg. Övriga deltagare vet jag mindre om.

Thomas Kazen har skrivit på THS’ blogg om konferensen, och vad han ska prata om. Han skissar på mycket som jag tycker är intressant, men slutsatserna får väl vänta tills på måndag.
http://ths.se/content/förundran-godhet-och-religion
”Teologer har länge talat om Gud som begrepp för själva ‘varat’ snarare än en varelse.” Japp, typ sen hedenhös. Men vad menar vi? Det får professor Kazen väldigt gärna förklara på måndag. Rebellas (och säkerligen fleras) begrepp äro på denna punkt en smula luddiga. (För övrigt tycker jag att folk ska anstränga sig för att översätta sina engelska termer. Jodå, det går. Alltid. Ibland måste man ta till en hel fras, eller åtminstone ett par tre ord, men det går. Om det blir en hel fras, kan man sen förkorta den. Jag köper inte att ”awe” skulle vara så svåröversatt. Vore de klassiska ”vördnad” och ”vördnadsbjudande” verkligen så fel? Bävan och förundran … förundrande bävan … eller nåt)

I Equmeniakyrkans tidning Sändaren har debattsidan gått varm. Inläggen på nedanstående länkar är enligt uppgift en helsida i papperstidningen (jag har inte kollat om det stämmer).

Stefan Swärd
http://www.sandaren.se/debatt/teologisk-ateism-pa-ths

Anders Dahlström
http://www.sandaren.se/debatt/tillbaka-till-guds-ord-ths

Jacob Rudenstrand
http://www.sandaren.se/debatt/marklig-inkonsekvens

Owe Kennerberg, rektor på THS
http://www.sandaren.se/debatt/varfor-underkanna-nagot-som-inte-hant

Thomas Kazen, lärare på THS och en av talarna på konferensen
http://www.sandaren.se/debatt/konfessionsneutral-oppet-alla

Olle Östklint
http://www.sandaren.se/debatt/vi-ar-inte-oroliga-vi-ar-tacksamma

Åsså lite fler länkar.

Människor och tro i P1: ”Allt fler människor saknar livsåskådning”. Sista tio minuterna eller så om nätverket ”Kristen bortom gud” och deras måndagsandakter i Sabbatsbergs kyrka.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/957165?programid=416

Nätverket ”Kristen bortom Gud” har en websajt, men den är inte fantastiskt informationsrik. Det här, kring måndagsandakterna i Sabbatsbergs kyrka, var faktiskt en fylligare och rätt mycket bättre (tror jag) beskrivning.
https://www.svenskakyrkan.se/gustafvasa/mandagsandakt

Den här Dagen-artikeln har nu hunnit bli rätt gammal men jag tror inte jag har länkat till den förut. Rektor Kenneberg ser konferensen och nätverket som uttryck för den klassiska liberalteologin, en gång högsta skriket och nu inte så livskraftig. Det ligger nog en del i det, tror jag, om än det finns fler fasetter än så. F.a. handlar den där liberalteologin väldigt lite, vad jag förstår, om kristen praktik. Utan trons praktiker tror jag inte det blir mycket kvar.
http://www.dagen.se/nyheter/hard-kritik-mot-konferens-pa-teologiska-hogskolan-1.1035985

Dag Sandahls blogg-inkarnation Bloggardag gör i stort gemensam sak med Stefan Swärd. Han verkar även tycka att Tomas Walch lyfter Bonhoeffer och hans texter ur sitt sammanhang – även Swärd har hintat något ditåt – men mycket matnyttigt får sig bloggläsaren inte till livs och Rebella har inte koll. Möjligen får jag höra mer om detta på måndag.
http://bloggardag.blogspot.se/2017/10/nu-kommer-sig-villolararna.html

Egna, tidigare blogginlägg kring denna konferens. För den hugade finns där även fler länkar.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/09/19/ar-gud-nodvandigtvis-overnaturlig/
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/10/02/ah-nagot-hot-ar-det-val-knappast-fall-upp-visiret-igen-grabbar/

Annonser

6 thoughts on “Teism , Gud som ”varat” samt religionens former och riter

  1. Finns många kristna som vars hela liv och lust är debattera i det ämne som är inne just för dagen och som man har gjort till en sport. Själv finne jag deras ordakrobatik mest tröttsamt och som inte på minsta sätt främjar den kristna tron. Finns så otroligt många människor som idag tycker att den kristna tron och dess budskap är fullkomligt ointressant och som en del vill påskina vara icke relevant för den moderna människan, vilket är och borde därför va en jätteutmaning för kyrkan. Dessvärre tycks siktet va inriktat på annat håll och en helt annan målgrupp än de man bör inrikta sig emot.

    Gilla

    • Det intressanta är ju att exv. CGO är djupt gripen av det kristna budskapet – och inte bara då kärleksbudskapet, som ju är ganska universellt, utan även specifikt passionsdramat. Men han tror inte på att det finns någon Gud. Hur ska vi se på en så underlig gök?

      Andakterna i Sabbatsbergskyrkan riktar sig väl till människor som är ungefär som han, antar jag.

      (Tips från coachen: om debatter, diskussioner och samtal är tröttsamma behöver man inte delta.)

      Gilla

      • Gripen men uppenbarligen inte fångad av budskapet. Men om han nu inte vill tro så är det ju upp till honom, men när man så att säga har förkunnat det kristna budskapet, vad det handlar om och vad det går ut på, då har man gjort allt vad som ankommer på en att göra. Det är inte med mänsklig vishet och övertalning vi för människor fram till tro. utan på helt andra bevekelsegrunder.

        Gilla

      • Vad med den då som (liksom CGO) är uppvuxen i frikyrkan. Men som ung förkastade själva möjligheten av en Gud som liksom sitter där ute i världsrymden och drar i trådar, för att ta till en smått drastisk bild (det är bildspråk, ska inte tolkas bokstavligt). Men sen ändå upplever att kyrkan/och eller de kristna berättelsernar och det drama som de gestaltar har en dragningskraft. Vad gör vi med den?

        Pietistens svar är ”ta först emot Jesus!” Du är typisk för din tradition, Tony. Men tänk om det inte alltid är det bästa sättet att möta människor.

        Gilla

      • Låt mig först klargöra att jag följer inte en viss och bestämd tradition byggd på en massa idéer och tankeströmningar från en given tradition. Däremot har jag vid otaliga tillfällen träffat människor som jag har fått samtala med om Gud, existentiella livsfrågor, ibland mycket givande samtal, men för det mest har det till synes inte lett nånstans. Därför är det inte bara dumt, utan framförallt är det omöjligt att fastslå hur ett visst och hur det bästa sättet är att bemöta människor, var och en måste man därför bemöta helt utifrån dens individualitet och personlighet. Här har vi som kristna mycket att lära, inte minst hur och på vilket sätt Jesus bemötte människor i sin samtid. Några fasta och bestämda mallar finns således inte.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s