När man sjunger Jesu sista ord på korset, varje kväll.

Alltså, jag gör ju inte det. Men om man troget sjunger sitt completorium enligt Ekumeniska kommuniteten Bjärka-Säbys tidebok – ja kanske enligt de flesta format och varianter – så upprepar man varje kväll

Herre, i dina händer lämnar jag min ande

vilket är Jesu sista ord på korset, enligt evangelisten Lukas. Iaf nästan. I evangeliet säger Jesus ”Fader i dina händer”. Inte ”Herre”.

När man sjunger sitt completorium tänker man ju inte att man ska till att dö. Det är inte därför man sjunger så, utan för att …

… ja, varför?

Före den moderna tidens vetenskapliga syn på saker och ting har det väl funnits en ganska utbredd tro att själen medan man sover lämnar kroppen, och befinner sig någon annanstans – lite oklart var. Om man tror så, då handlar denna bön om att överlåta åt Gud att vaka över ens själ medan man sover, tills man vaknar och kan ta hand om den igen.

Men så kan man väl inte tänka idag. Eller kan man?

Hur ska detta tolkas? Hur tänker tidebedjaren som regelbundet i bön inför natten sjunger Jesu sista ord på korset?

Hilfe?

2 thoughts on “När man sjunger Jesu sista ord på korset, varje kväll.

  1. Att somna är ju lite grann som att dö, man släpper både medvetande och kontroll. Det händer ju att folk av vanliga medicinska själ (hjärnblödning, hjärtinfarkt etc). Och bor man i en farligare del av världen, så kan man bli knivskuren elller få huset bombat under natten. Dessutom får man av andliga rådgivare rådet att inte lämna något ouppklarat som man inte vill ha ouppklarat inför nattsömnen (Wilfrid Stinnisen sa uttryckligen till mig när jag skulle gifta mig för många år sedan att jag aldrig skulle lägga mig osams med min fru; tyvärr har jag inte lyckats följa det varenda kväll, men det är ett bra råd). I en av Jesu liknelser nämns en rik dåre vars liv utan förvarning tas ifrån honom under natten. Så jag tycker att det är en bön som känns riktigt bra att be de sporadiska gånger jag ber completorium. Hoppas det hjälpte dina funderingar en aning.

    Gilla

  2. Ping: Respons, på Guds namn som helgat och på completorium-responsoriet | Rebellas andra

Kommentera

