Vem är det eg. som ska helga Guds namn?

”Helgat varde ditt namn”
eller
”Låt ditt namn bli helgat”

Betyder det samma sak, verkligen?

Jag har alltid tolkat den äldre översättningen som ”Må ditt namn bli helgat”. Man säger alltså inte rentut vem det är som ska helga Guds namn, men jag har utgått från att det är människorna som ska göra det. ”Helga” har jag i sammanhanget tolkat som ”hålla heligt”.

Den nya översättningen däremot utgår från att det är Gud själv som ska se till så hans namn blir helgat. På vilket enda sätt är det vettigt?

Jourhavande teolog – hilfe?

Egentligen borde jag väl haffa präst eller pastor i nästa gudstjänst jag deltar i, där den moderna översättningen används – det vill säga nästan överallt. Och så ställa hen inför just denna fråga.

Men jag är lite rädd för att vederbörande inte kommer ha något bra svar. Och den tanken skrämmer mig. Vad ska man ha de där herdarna till, liksom … om de inte kan reda ut sånt här, och till och med har grubblat ordentligt på de ord de söndagligen använder?

Betrakta dig som utmanad, du präst eller pastor som läser den här texten.

Länkar

Verbet helga, enligt SAOB.
https://www.saob.se/artikel/?unik=H_0593-0109.i43R&pz=3

2 thoughts on “Vem är det eg. som ska helga Guds namn?

  1. Ping: Vem är det eg. som ska helga Guds namn? – ett öppet svar till Rebellas Andra | Theos – teologiskt forum

  2. Ping: Respons, på Guds namn som helgat och på completorium-responsoriet | Rebellas andra

Kommentera

