Äh, något hot är det väl knappast. Fäll upp visiret igen, grabbar.

Jag läser den fyrkantsevangelikala kritiken mot seminariet på THS om gudlös kristendom (typ) och ler lite. I viss mån känner jag igen mig. En av de deltagande har jag en gång blivit fruktansvärt arg på, när jag relativt tidigt i mitt sökande såg hen i ett panelsamtal där hen för mig verkligen framstod som ateist. Jag var förskräckligt besviken, då. Tyckte att så här fick man inte göra, som någon typ av kristen företrädare. Jag är inte längre arg, men är fortfarande skeptisk till att hen fick detta exponeringsutrymme. På denna konferens tror jag att hen passar bättre.

Jag är fortfarande inte intresserad av gudlös kristendom men det ska ändå bli spännande att få höra, inte minst hur de här personerna relaterar till varandras framställningar.

Att människor rör sig i gränstrakterna till vad som kan kallas för kristendom är inget hot. Sen är det förstås besvärande när den som söker efter igenkänningsbar kristendom hittar något annat, som jag i publiken till det där panelsamtalet. Men det hör till saken att ju mer man tänker och ju djupare man söker, desto krångligare blir det där med Gud. Själva avvisandet av allt ”övernaturligt” trodde jag var ett stadium vi kommit förbi, dock. Men tydligen inte.

Den fyrkantsevangelikal jag syftar på är förstås EFK-pastorn Stefan Swärd, som på sin blogg fäller visir och lans till försvar för den kristna Sanningen. Det mesta av det där faller platt. Vad gäller Carl Gustaf Olofsson (CGO) är det helt riktigt att han är med i Humanisterna. Mer intressant i sammanhanget är väl hans brottning och vägen dit, alltså den historia som ligger bakom den webbplats han driver och den bok han skrivit: hur han som uppvuxen i en baptistkyrka men icke-troende sedan tidiga tonår plötsligt blev intensivt drabbad av påskhistorien. Kan påskhistorien utöva sin kraft även utan en skapargud i bakgrunden? Av konferenspresentationen att döma har han nu nått fram till att de kristna begreppen synd och nåd idag huvudsakligen är destruktiva. Kanske har han tyckt så länge, förresten,* jag vet inte. Jag vet att han länge hoppades att inom Svenska kyrkans ramar skulle kunna husera en gudlös kristendom. Till slut kom han fram till att det inte gick; man måste alltid ha med det där besvärliga lilla ordet och begreppet Gud – vilket han tycker blir hyckleri, eftersom man då menar något helt annat med Gud än vad vanligt folk gör. (Rätta mig nu om min beskrivning är undermålig, CGO.) Och så gick han in i Humanisterna istället. I det sammanhanget misstänker jag starkt att han är en tämligen udda fågel.

Själv tänker jag att det kanske snarare är vulgärbilden av Gud i vår tid som är problemet. Att det, trots all teologi som CGO läst, fortfarande är den som spökar. (Smäll mig nu på fingrarna om du tycker jag är ute i ogjort väder.)

Apropå att konferensen arras på en teologisk högskola dyker det hos Swärd upp en diskussion om hur utbildningen av pastorer bör gå till. Den är högst intressant, och gäller även utbildningen av präster. Jag kan hålla med om att de utöver vetenskapligt baserad högskoleutbildning kanske kunde behöva mer av något annat än vad de nu får. Frågan är bara vad, och hur. Att en kyrka som låter sin utbildning av präster och pastorer ske på en av staten finansierad högskola därmed även låter staten styra över vad som lärs ut är alldeles riktigt, och den funderingen är god.

Däremot tycker jag det låter alldeles utmärkt att ge präst- och pastorsstudenter möjlighet att få höra den typ av funderingar som framförs på seminariet. Tyvärr misstänker jag att de som skulle ha störst nytta av att få höra tankesätt som de aldrig hört i den egna frikyrkan inte kommer att gå.

* I privat kommunikation kompletterar CGO med att … uhm. Ungefär att begreppen betecknar allmänmänskliga existentiella saker men i vår tid blir problematiska när de knyts till en personligt handlande Gud. Typ så, iaf.

Länkar

Konferensen.
http://ths.se/content/konferens-bortom-det-övernaturliga

Pastor Swärd mullrar. En del intressant (plus förstås mer muller) i kommentarsfältet.
http://www.stefansward.se/2017/09/27/vad-hander-vid-teologiska-hogskolan/
http://www.stefansward.se/2017/09/29/svar-till-ths-rektorn-owe-kennerberg/
http://www.stefansward.se/2017/10/01/kritik-av-thomas-kazens-syn-pa-pastorsutbildning/

Artikel i Världen idag
http://www.varldenidag.se/nyheter/skarp-kritik-mot-ths-en-form-av-ateism/repqiB!bRzRI3gpRhrEfBtvIXROVg/

Uppsnappat i Swärds kommentarsfält. Föredrag av Thomas Kazen, hållet på Judiska museet: ”Vad betyder Jesus idag?”
http://www.academia.edu/7476757/Vad_betyder_Jesus_idag
Riktigt intressant, ju. Den diskrepans som Kazen påpekar vad gäller verklighetens Jesus och kristendomens Jesus – eller snarare, kristendomens olika uppfattningar om Jesus, och därtill olika kristendomstolkningars bilder av Jesus – är säkerligen stor. Men spelar det någon roll? För en ärkeprotestant, ja kanske det. Om man däremot tillåter sig att se den kristna traditionen som trons själva definition upplöses detta problem i intet. Jag förstår inte riktigt hur tro ska kunna baseras på den historiske Jesus.

Kazens inledning, att ingen bryr sig särskilt mycket om Jesus såsom den andra personen i den treenige guden, låter extremt protestantisk. Gå till ortodoxerna, och jag misstänker att det treeniga mysteriet är högst relevant, kanske med större fokus än personen Jesus … för den som är aktiv på en skola ägd av en frikyrka kanske det är självklart att kristendomen förutsätter att Jesus ska sätta främst. Den premissen ifrågasätter jag.

Eget, tidigare blogginlägg om konferensen, där jag undrar om inte frågan om Guds ”övernaturlighet” är alldeles felställd.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/09/19/ar-gud-nodvandigtvis-overnaturlig/

3 thoughts on “Äh, något hot är det väl knappast. Fäll upp visiret igen, grabbar.

  1. Hej, har försökt att länka dina blogginlägg på min blogg, men det fungerar inte av någon anledning, kan du istället skriva en kommentar med en länk direkt i kommentaren så tror jag att folk ska hitta till din blogg, stort tack på förhand, vänliga hälsningar Stefan Swärd

    Gilla

  2. Ping: Teism , Gud som ”varat” samt religionens former och riter | Rebellas andra

Kommentera

