Ljus och bön

Hon står med knäppta händer framför det ljus hon ställt i ljusbäraren, och ber. Läpparna rör sig. Den här frikyrkan är några snäpp ”frikyrkigare” än de jag besökt förut. Runtomkring pågår något som jag förmodar ska kallas för lovsång, men kvinnan låter sig inte störa.

Hon påminner mig om någon. Hennes koncentration liknar den invandrade kvinnan, som jag gissade är östlig katolik, i Lunds domkyrka.

Det finns något som den spretiga frikyrkligheten har gemensamt med den likaledes ganska spretiga katolicismen, som den enhetliga gamla statskyrkelutherdomen saknar.

Direkt när gudstjänsten är slut släcks ljusen i ljusbäraren. Det här är vanligt, och jag har svårt för det. Om vi tänder ljus, om ljuset på något sätt är en bön – lite som rökelsen, som stiger upp till Gud som en bön (jag minns det inte ordagrant och lyckas inte googla fram bibelstället, snälla berätta den som vet) så ska vi väl inte helt simpelt dräpa den utan vidare?

Kvinnan i Lunds domkyrka
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/11/02/vid-ljusbararen/

5 thoughts on “Ljus och bön

  1. Det är en intressant iakttagelse, även om det på sätt och vis kanske stämmer ännu mer med de ortodoxa kyrkorna (åtminstone vad gäller en sorts lös ledighet bland gudstjänstfirarna).

    Textstället minns jag inte exakt, men jag tror det är i Psaltaren och handlar om bön på aftonen/natten (ja, det var ju inte så mycket hjälp).

    Liked by 1 person

  2. Det talas om såväl rökelse som rök i den kristna bibelns sista bok- ang.det förra t.ex om de heligas böner som en guldskål av böner som stiger upp till Gud (Upp 5:8) – kanske detta du far efter?

    Gilla

Kommentera

