Feministen och treenigheten. Exkluderande språk, del 2

Jag har kallat mig feminist sen jag var lite över 20. På den tiden var det långt ifrån självklart att vara feminist. Ordet signalerade extremism och rödstrumperi. Relevanta böcker stod på stadsbibblan på en hylla märkt ”kvinnosaken”, vilket jag grubblade en del på. Inte var väl jämställdhet något som berörde, eller ens vore till nytta för enbart kvinnor? Det har vi fattat nu, men det var inte självklart då.

Om jag inte varit feminist hade jag förmodligen idag varit katolik – och grymt frustrerad på en massa saker i min kyrka … eller nä, för jag var ju inte feminist, sade vi. Okej. Alltså, jag kan inte föreställa mig mig själv som icke-feminist. Man kan lika gärna be mig föreställa mig mig själv med en arm, eller med tre.

Iaf. Jag är feminist, och jag har inte för ett ögonblick inbillat mig att Gud är man. Den som liksom Rebella fått sina grundläggande teologiska insikter via Karen Armstrongs ”The Case for God” käkar apofatisk teologi till frukost. Gud har inget kön. Så mycket kan man inte antopomorfisera Gud, det vill säga föreställa sig honom som en människa. Gud är faktiskt inte ens någon varelse, åtminstone inte på något sätt vi kan föreställa oss.

Förmodligen är det just därför jag blir så lack på försök att korrigera alltför manliga, människolika uppfattningar om Gud på vad jag tycker är helt fel sätt. Man borde påpeka att Han inte bör antropomorfiseras riktigt hur som helst (åtminstone inte utan ett man på triumfvagnen ständigt har en liten slav knackanden en på axeln med påpekande om de egna gudsbildernas bristfällighet). Istället antropomorfiserar man mera, bara med kvinnliga bilder istället. Det gör mig trött.

Alltså, komplettera gärna, för all del, med Jesus som hönsmamma (Bred dina vida vingar) eller att Han har mer än en moders hjärta (jo, så hette det ursprungligen i ”Blott en dag”! Det var ordning på fru Sandell. Inga gudsgubbar på moln där inte). Eller för all del med livgiverskor och vad du vill. Men byt inte ut.

Någon gång ska jag fördjupa mig mer i Treenigheten. I dagsläget kommer min förståelse av den huvudsakligen via Karen Armstrong – och det hon kan förklara så att jag förstår det, är den mer ursprungliga ortodoxa förståelsen av treenigheten. Inte Augustinus vidareutveckling. Treenigheten är (bland mycket annat) en gåta, en bild av Guds obegriplighet. Något att meditera över. Grubbla tillräckligt länge över hur Gud samtidigt kan vara både en och tre, så blir du småningom upplyst – nej inte riktigt, men något åt det hållet.

För sisådär tio år sen åhörde jag ett föredrag med en författare som nu har hunnit bli över 75 år. Den inte alltför unge mannen pratade en del om att göra revolt mot inskränkt sexualsyn. Jag tittade förvånat på honom. Han satt fortfarande kvar i det samhälle som format honom som ung. Samhället har förändrats, men han har inte märkt det. Idag lyder det starkaste budet vad gäller sexualia du skall ha ett sexualliv, så om det är något man ska revoltera mot är det detta. Lite så känner jag även när jag hör människor använda den där alternativa treenighetsformuleringen med Livgivare eller, om det vill sig riktigt illa, Livgiverska. Jag menar, är det någon idag som faktiskt tror att Gud bokstavligen är en mansperson? i dagens Svenska kyrka, med massor av kvinnliga präster osv?

Möjligen är jag naiv. Jag har förvisso en massa fler argument mot att välsigna i Skaparens Befriarens och Livgivarens namn, men framför allt tycker jag det är så väldigt onödigt.

Ja, kanske är jag naiv. Men ta åtminstone det till protokollet att skälet till att Rebella opponerar sig mot alternativa treenighetsformuleringar i välsignelsen inte skulle vara att jag betraktar Gud som ett maskulint väsen.

One thought on “Feministen och treenigheten. Exkluderande språk, del 2

  1. Ping: Kristendomen är patriarkal. Exkluderande språk, del 3 | Rebellas andra

Kommentera

