I ett hyperpatriarkalt samhälle är förbud mot abort ett skydd för kvinnan. Men inte hos oss idag.

De tidiga kristna i Romarriket skiljde sig från sin omvärld genom att inte lägga ut nyfödda barn att dö, exv. om det var en flicka, och inte göra abort. Så har jag ofta hört sägas, och det verkar stämma. Frågan är bara vad som i sammanhanget menas med ”abort”.

Aulas Cornelius Celsus var en romersk snubbe under det första århundradet e.Kr. som skrev böcker om en massa ämnen inkl. medicin. Hans beskrivning av hur en abort gick till gör mig illamående. Det gick i princip ut på att föra in handen, sätta en krok i det lilla livet och dra ut det.

Om detta är vad de tidiga kristna menade med ”abort”, som de inte gjorde. Då är det som åsyftas en mycket sen abort, bra mycket senare än den tolvveckorsgräns som rent medicinskt är skiljelinjen mellan sen abort och tidig.

Kvinnan hade inte jättemycket att säga till om. Hennes man kunde beordra henne till en sån abort. ”Det låter mest som ett sätt att ta livet av kvinnan om man vill bli av med henne” sade tjejen bredvid. Först tyckte jag det lät överdrivet, men sen började jag undra. Eftersom risken för att kvinnan skulle stryka med var så stor, varför väntade man inte och lät henne föda barnet? när man nu ändå inte hade några skrupler för att göra sig av med nyfödda, menar jag.

I en kultur där kvinnan praktiskt taget är sin mans ägodel. Där är det ett skydd för kvinnan att säga att liv alltid ska tas om hand och vårdas, oavsett om det är fött eller inte.

Är den bild av aborter i Romarrikets som Rodney Stark ger i sin ”The Triumph of Christianity” rättvisande? Jag vet inte. Boken är en smula polemisk gentemot diverse missuppfattningar, och kapitlets fokus är inte abort om sådan. Det kan ju tänkas att man även gjorde tidigare aborter, som Stark inte går in på. Å andra sidan brukar förmoderna aborter vara väldigt farliga för kvinnan även när de utförs tidigare. De metoderna gick i princip gick ut på att förgifta fostret – det är lite av brända jordens taktik över det.

Jag kan inte se annat än att dagens kristna abortmotståndare har väldigt lite gemensamt i sitt uppsåt, med de tidiga kristnas insisterande på att gravida kvinnor inte skulle genomgå livsfarliga abortmetoder. Om vi ska följa deras exempel ska vi framför allt inte tvinga kvinnor till abort, och inte göra sena aborter.

För nej, Anders Piltz.
http://www.dagen.se/kronikor/anders-piltz-nar-blir-fostret-manniska-1.1020954
Man kan inte sanningsenligt och auktoritativt fastslå att konceptionsögonblicket skulle vara något särskilt avgörande vad gäller när ett nytt liv kan sägas börja eller uppstå. Inte om man betraktar frågan med vetenskapliga ögon istället för religiösa. Jag beundrar dig på många sätt, inte minst din språkbehandling (inte behöver katolikerna anlita Svenska akademien för att utvärdera språket i sina ritualer, när Katolska liturgiska nämnden har dig!) men dina kunskaper i biologi kan förbättras.
https://rebellasandra.wordpress.com/2015/09/26/nej-livet-borjar-inte-vid-befruktningen-abort-8-lbivb-1/

3 thoughts on “I ett hyperpatriarkalt samhälle är förbud mot abort ett skydd för kvinnan. Men inte hos oss idag.

      • Lite vid sidan om poängen för detta blogginlägg, som fokuserar på dagens kristna antiabortretorik jämfört med realiteterna i den tid de hämtar argument från. Men okej.

        Tännsjö drar ut teoretiska möjligheter in absurdum. Jag tror inte alls att vi snart har konstgjorda livmödrar. Och för tidigt födda – vaginalt födda – kommer hur som helst inte att kunna räddas hur tidigt som helst eftersom den mjuka skallen skadas när den pressas ut. Jag finner inte hans resonemang särskilt relevanta.

        Eftersom jag inte bloggat om Tännsjö sätter jag punkt för den diskussionen här. Vill hellre se kommentarer om min text.

        Gilla

Kommentera

