Vart hör jag?

I kapellet hålls gudstjänst varje tisdag. Med andra ord kan skolan som sådan bli en gudstjänstfirande gemenskap, vilket är själva definitionen på en församling … hum, nå men inte riktigt ändå. Ett slags ekumenisk metaförsamling, möjligen.

”Teologgrupper” heter det, där studenter samlas efter samfundstillhörighet. Det är eg. mest för de som tänker bli pastorer men vi andra får nog vara med om vi vill, och Rebella är alltid nyfiken.

Nu är frågan. Till vilken teologgrupp ska jag gå: Svenska kyrkans eller Equmenias? Jag tänkte ju försöka ta mig in i en viss Equmenia-församling, men vet ännu inte om det går. Det hänger nog på nattvardsliturgin, tror jag. Den enda gång jag hittills sett var en positiv överraskning men de har ju ny pastor nu. Ändrar det på en massa saker där, eller inte? Om det inte blir den församlingen vet jag faktiskt inte alls vart jag tar vägen.

Rebella försöker nog illistigt nästla sig in i båda teologgrupperna, trots att hon varken tänker bli präst eller pastor. Åtminstone till att börja med. Sen får vi se.

Jag är inte ensam om samfundshattande, uppsnappar jag när jag lyssnar på samtal i gruppen. Det är nog så att samfunden kommer att betyda allt mindre framöver, så länge vi rör oss i den protestantiska sfären.

2 thoughts on “Vart hör jag?

  1. Det där kan jag känna igen mig i efter ett antal år i en samfundslös församling och lite brokig samfundsbakgrund dessförinnan.
    En liten känsla av alienation och tillhörighet i alla möjliga kristna sammanhang.

    Gilla

Kommentera

