Föresatser

”Om en präst inte har twittrat ut att han läst sin tidebön, så har han inte gjort det.” Sagt av en anglikansk präst på Twitter, som nog använder sig just av att meddela på twitter att det är gjort för att lyckas hålla sin rutin.

Ingen ser om Rebellas tidebönsambitioner sjunker som en sten. Ingen märker det.

Det var bra för mig, den tid jag höll igång. Men programmet var lite för ambitiöst för att jag på sikt skulle upprätthålla det helt på egen hand.

George Guiver skulle tycka att jag var dum som öht gav mig på tidegärd med en massa olika, växlande böner. Tidegärd för lekfolk ska vara sånt som folk mestadels känner igen, tycker han. Det där att be sig igenom hela Psaltaren är inte för svenssons.

Jag kan se hans poäng. Absolut, det kan jag. Samtidigt är det ju så att en av de stora finesser med tidebön som jag – och många andra – upptäckt, handlar just om att bli översköljd med bibeltext i ett format som gör så man läser orden på lite annat sätt, med lite annat fokus än det vanliga intellektuella. Att liksom förflytta sig till böneläge först, innan man tar del av text. Och så hur bibeltexter ställs mot varandra (åtminstone i Bjärkas bok som följer ett format från Bose, där psalmer och cantica från GT så gott som alltid har antifon ur NT).

Det får nog bli ett väldigt krympt format om jag ska ge mig på det där på egen hand igen. Krympt, och förändrat. Förenklat. Men att läsa samma psaltarpsalmer gång efter annan, som Guiver beskriver att lekmannatidegärd ibland har gått till. Det känns inte helt vettigt.

Om jag hade stöd av en grupp. Om man kunde enas om en tidebok och en bibelläsningsplan, helst. Och så kunde man träffas ibland och tidebe gemensamt, och i övrigt stötta varandra i att hålla sin rutin.

Just nu lägger jag det åt sidan, faktiskt. Istället får det bli ett bibelkapitel på morgonen och ett på kvällen, med lämplig inramning så att jag inte börjar läsa som om det var text vilken som helst. Det var väl vitsen med sån där helig skrift, att den inte ska läsas som andra böcker utan på helt annat sätt.

Läsa och idissla. Jag ska försöka. Vi börjar där, så får Psaltaren Magnificat och Nunc dimittis vila ett tag.

Kommentera

