Några sorters f.d. kristna

Tidigt i mitt sökande kollade jag upp berättelser av folk som lämnat kristendomen. Det brukar vara en bra grej, om man vill utvärdera något. Att lyssna inte enbart på hallelujaropen, utan också höra vad de som valt att lämna har att säga.

En sort jag tidigt hittade var de som gick vidare till övertro på vetenskap, förnuft och rationalitet. Den lille nät-ateisten med nicket Evid3nc3, uppvuxen i en rätt fundamentalist-artad pingstförsamling, tillhör dem.

En annan de som på något sätt längtar tillbaka – absolut inte till sina gamla sammanhang, men som har något kvar som i deras gamla kyrkor absolut inte skulle karaktäriseras som ”tro”. Jag hittade nyligen ytterligare ett exempel på Religion Dispatches, som jag fann mycket läsvärt.

Eskil Franck, den f.d. prästen och biskopskandidaten, passar inte riktigt i någon av kategorierna. Men även han har ”något” kvar, ett tilltal till ”någon”. Och han idisslar fortfarande psalmtexter. Francks grundproblem med kristendomen, som fick honom att inse att han inte längre kan kalla sig kristen, har jag aldrig hört någon bemöta.

Sen finns förstås också de vars tro mest bara bleknar av, och inte ägnar kristendomen mycket energi efter att de lämnat. Om dem hittar jag inte mycket, av förklarliga skäl. De skriver inte om det.

Evid3nc3 sprider sitt nya, ateistiska evangelium via en Youtube-kanal. Serien ”Why I am no longer a Christian” är sevärd. Notera hur den gamle pingstvännen vittnar … det han berättar i sin videoserie att han hade lite svårt för, medan han var troende. Rätt kul, faktiskt.

I första avsnittet är han lite sarkastisk, påverkad av de många religionshatande ateisterna han hittade på Youtube. Sen blir hans berättelse mer rak och ärlig. Man kan med fördel hoppa in någonstans mitt i, för att sen avgöra om man vill ta del av hela.
https://youtube.com/playlist?list=PLA0C3C1D163BE880A

It’s complicated: When ”none” doesn’t even begin to cover it i Religion Dispatches.
http://religiondispatches.org/its-complicated-when-none-doesnt-even-begin-to-cover-it/

Eskil Franck berättar om sin resa i intervju med sin bokförläggare Christer Sturmark.
https://youtube.com/watch?v=iaa_3izVuS8

Kommentera

