Vad är en evangelikal?

För länge sedan trodde jag att jag hade fattat begreppen ”evangelisk” och ”evangelikal”, och skrev ett blogginlägg om det jag trott mig fatta. Mina kommentatorer komplicerade min bild, och jag tvingades inse att jag inte alls fattat.

Nu har jag några nya förslag på vad ordet ”evangelikal” kan betyda – ibland, för det används på många olika sätt vilket gör det hela rätt förvirrat.

1) En evangelikal i Sverige tillhör de delar av svensk kyrklighet med rötter i pietismen, som hellre vill betona sin samhörighet med amerikanska kyrkor än med gammal mossig svensk frikyrka. Begreppet är ett rent identitetsprojekt. Ber man dem definiera drar de fram formuleringar som gäller för oerhört många kristna. Rent teologiskt går evangelikalismen inte att definiera – möjligen historiskt, och att då kalla sig evangelikal är att ansluta sig till Billy Graham snarare än (som sagt) mossig gammal svensk föreningsfrikyrklighet.

2) En evangelikal är en nästan-fundamentalist, som inte vill bli kallad fundamentalist. Evangelikal låter snyggare.

Jorå, det finns andra definitioner också. Vet. Evangelikaler grupp 1 torde vara fler än grupp 2.

Utomstående som inte behöver förstå alla detaljer kan nog grovt översätta ”evangelikaler” med

3) ”konservativa frikyrkliga”. Det stämmer inte till 100% – det gör givetvis inte mina två förslag ovan heller. Den här approximativa modellen är säkerligen teoretiskt felaktig, men torde i realiteten oftast funka rätt bra. EFS faller lite mellan stolarna, men förklarar man EFS som ”frikyrka fast inom Svenska kyrkan” blir det ändå rätt okej.

2 thoughts on “Vad är en evangelikal?

  1. Svårt med begrepp som förstås annorlunda av den egna gruppen än av övriga.
    Evangelikala i Sverige brukar luta sig mot Lausannedeklarationen. Rent generellt skulle jag vilja påstå att det är ett nyord för Baptister och omfattar löst även pingstvänner.
    Givetvis gäller en sådan generalisering bara inom rikets gränser.
    Men själva begreppet Evangelikal är nog lika svårdefinierat som orden Evangelisk eller Fundamentalist.

    Gilla

    • När omgivningen inte kan förstå begreppet som man själv kan det bero på att det är rätt luddigt (eller i vissa fall direkt vilseledande, jämför ”nationalist” i våra tider). ”Identitetsprojekt” kom jag fram till efter en lång twitterdiskussion där en snubbe bl.a. drog Lausannedeklarationen (och tyckte den var lika stor, och borde vara allmänbildning i minst lika hög grad som Andra Vatikankonciliet. Meh.) De formuleringar ur Lausannedeklarationen som han lyfte fram var helt allmänkristna. Äh, det där låter mest som ett identitetsprojekt sade jag. ”Visst är det ett identitetsprojekt” svarade han. Okej. Varför någon utomstående ska bry sig om att lära sig detta omöjliga begrepp förblev oklart.

      Gilla

Kommentera

