Flytta abortgränsen

Det här fallet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster
gör det uppenbart att vi måste flytta på abortgränsen. För att slippa gråzonsfall, där sjukvårdspersonalen uppfattar det som fel hur de än gör, behöver vi en liten tidszon mellan foster som får aborteras och liv som ska räddas. Det får inte bli så att en abort drar ut på tiden och hamnar över gränsen. Det är för galet.

Läkarens agerande kan verka helt ologiskt, men jag förstår henne. Personalens sits blir helt omöjlig. Nuvarande regler håller inte.

Uppgiften att så mycket som 40% av de barn som föds veckan efter att de s.a.s. varit aborterbara klarar sig har jag aldrig sett förut. Eller, vänta nu … 40% av de som tas omhand på neonatalavdelning. Hur många som inte ens hinner dit anges inte. Men ändå. Vi får se om det dyker upp någon som säger emot Katarina Strand Brodd på den här punkten, och förklarar sammanhanget.

Jag noterar att jag kan ha gjort ett slarvfel i tidigare abort-blogginlägg. Här anges 21 veckor + sex dagar som den bortre gränsen. Jag har skrivit 22 + 6. Jag vill minnas att jag var lite osäker när jag skrev, men bestämde mig för att inte grotta ner mig i den detaljen – det finns nämligen två olika sätt att beräkna hur långt gången en graviditet är, från befruktning eller från utebliven mens. Men det ska inte bli en veckas skillnad beroende på beräkningsmetod utan två … nej, jag orkar inte rota i det. Resonemangen är exakt desamma ändå, även om siffran är en vecka fel – om den nu är det, om det inte bara är olika sätt att ange tiden. Jag vet faktiskt inte, och som sagt … nä, jag gräver inte mer i det.

15 thoughts on “Flytta abortgränsen

  1. När ”jag” blev gravid så har jag för mig att man räknade veckor från första dagen i senaste menstruationen. Det blev en son i vecka 32+5.
    Svenska abortdebatt skulle må bra av att skilja på två olika etiska frågor:
    1. Är det rimligt att abortera foster så sent att de med viss sannolikhet ha överleva utanför livmodern?
    2. Är det rimligt att medvetet släcka livet på ett foster som har egna hjärtslag även i livmodern.
    Att ifrågasätta det första etiska dilemmat innebär inte automatiskt att ifrågasätta det andra.

    Svenska lagstiftning har historiskt sedan 1970-talet baserat sig på gränsdragning runt första frågan. Något som skiljer sig mycket från amerikansk pro-choice som inte vill se någon tidsbegränsning. Att inte flytta tillåten abortgräns nu när överlevnadsmöjligheterna i vecka 22 är betydande, så innebär det i praktiken en förändring av lagstiftningens praxis. För att undvika gråzonen borde bortre gränsen flyttas till åtminstone v20, eller för enkelhetens skull ta bort undantagsregeln som gäller efter vecka 18..

    Gilla

    • Det är det praktiska sättet att räkna. Det biologiska är från befruktningen, men det är ju svårare att veta när det var. Hur som helst kanske det eg. bara är i embryologi dvs tidiga stadier om det ens förekommer dessa två olika – jag vet inte. Och det kan vara så att jag misstolkade smått luddiga formuleringar när jag skrev ihop mina dåvarande texter. Vet ej.

      Jag tycker det låter utmärkt att flytta gränsen två veckor, oavsett vilken siffra detta då ska ha.

      Gilla

    • Hjärtslag var mig ett helt nytt förslag på gräns. Den förefaller mig minst lika godtycklig som alla andra. Men livsduglighet utanför livmodern är vad som faktiskt står i lagen … om vi ska följa lagen måste praxis uppenbarligen ändras, och när sjukvården inte gör det måste vi nog inse att sjukvården behöver fastare regler att hålla sig till.

      Gilla

      • Hjärtslag är argument som används av dem som anser att fostret är en egen skyddsvärd individ. Till skillnad från en ”cellklump” som är en del av kvinnans kropp.
        Hjärtslagen är det som skiljer ”individ” från ”cellklump”, men den etiska frågeställningen är när denna individ/cellklump blir skyddsvärd.
        Imnan hjärtslag kan höras så är hormonprov beviset på graviditet.
        Då ”jag” genomgått två missfall så kanske jag snöat in mig lite väl mycket vid hjärtslagsgräns.

        Gilla

      • ”Cellklumpsargumentet” är på vulgärnivå. Jag har aldrig hört det sammanknippas med just hjärtslag men givetvis finns fantastiskt mycket rätt avancerade strukturer på plats långt innan ett hjärta kan slå.Cellklump, det tycker jag är fram till implantationen ungefär, 12-14 dagar efter befruktningen enligt prof Gilbert. Som embryolog borde han ha koll.
        https://rebellasandra.wordpress.com/2015/09/26/nej-livet-borjar-inte-vid-befruktningen-abort-8-lbivb-1/

        Gilla

      • För mig är inte heller argumentet exakt när skyddsvärde uppstår. Det är när det skyddsvärdet blivit så stort, att det trumfar moderns rätt till självbestämmande.

        Gilla

      • Precis, det etiska dilemmat mellan fostrets rättigheter och moderns rättigheter. Med en liten brasklapp om faderns rättigheter.

        Gilla

      • Jag ser det som positivt att det finns fler än jag som både erkänner faderns rättigheter och sätter barnets före.

        Gilla

  2. Rebella, Peter T,

    Svenska abortmotståndare sprider villigt den felaktiga uppgiften att aborter i USA saknar tidsbegränsning. Delstaterna har självbestämmande om sena aborter och får införa restriktioner, förutom vid fara för kvinnans liv och hälsa. Man måste ha i åtanke att sena aborter brukar bero på sällsynta sjukdomar och är i dessa fall nödvändiga. Den stora majoriteten delstater har restriktioner för sena aborter. I USA sker 99 procent av alla aborter före vecka 21. Se översikter här:

    https://www.plannedparenthoodaction.org/issues/abortion/20-week-bans/

    https://www.guttmacher.org/state-policy/explore/state-policies-later-abortions

    Inez

    Gilla

    • Begränsningar och restriktioner är en sak, men absolut tidsgräns saknas väl åtminstone i vissa delstater.

      Jag förstår inte vad du menar med ”Man måste ha i åtanke att sena aborter brukar bero på sällsynta sjukdomar och är i dessa fall nödvändiga.” Som jag förstått det består dessa toksena aborter på avsaknad av allmän sjukförsäkring. Människor vill inte ruinera sig på dyr vård av ett barn som kanske ändå dör tidigt, och gör därför istället abort. Vi verkar inte ha något behov av abort i exv. sjunde månaden här … men vi slipper att betala kuvösvård m.m. själva. I fall där graviditeten är ett hot mot moderns hälsa är det definitivt så. Här startar man förlossningen, barnet föds för tidigt, skattebetalarna pröjsar neonatalvård inkl. kuvös. I USA har man ofta inte det valet.

      Om amerikansk pro-life var sant pro-life skulle den rörelsen alltså kämpa för en allmän sjukförsäkring. Istället är det väl ungefär tvärtom.

      Gilla

    • Det där snacket som Planned Parenthood kör med som säger att varje begränsning/sänkning av abortgräns i antal veckor är ett första steg mot avskaffande av abort, är ett vulgärargument som känns igen.
      Svensk lagstiftning har veckogränsen som en konsekvens av överlevnadssannolikheten. Just därför behöver praxis sänkas ner mot 20 veckor, både i Sverige och andra länder som haft lika generösa regler. Större delen av EU maxar vid 18 veckor.

      Gilla

      • Det råder inget tvivel om att starka antiabort-krafter vill just det. Samt att detta är den väg man jobbar, tillsammans med samvetsfrihet-köret. Vulgärargument, kyss mig nånstans. Det är bara att kolla på vilka som pröjsar kampanjerna.

        Därav följer inte att man inte kan hålla med i övrigt skumma krafter på en enskild punkt, utan att på minsta sätt anse sig ha gjort dem till viljes. Det är ungefär som att det faktiskt HADE gjort större nytta om vi skickat pengar till hjälp i närområden istället för att öppna gränserna helt (att de som brukade tala så knappast hade varit intresserade av att ge särskilt mycket pengar till närområdena när det väl kom till kritan är en annan sak).

        Om vi ska följa dagens ”tvärtom-resonemang” bör vi säga ”antiabortfolk vill förbjuda abort. Det är ont. Alltså bör vi löpa linan ut åt andra hållet, och tillåta abort under hela graviditeten”. Det har jag faktiskt aldrig hört någon säga, för svenska förhållanden.

        Gilla

Kommentera

