Vad Bibeln säger om homosexualitet

Tydligen svettas de flesta samfund numera över hur man ska hantera det faktum att man bland sig har bögar och flator, oftast uppvuxna i frikyrkan som inte känt för att lämna. Så har det alltid varit, förstås, men numera berättar de om vilka de är – de kommer ut ur den s.k. garderoben. Och därmed utsätter de inte bara sig själva, utan också sin församling för viss stress. Hur ska man hantera denna situation?

I Katolska kyrkan gäller frågan om en homosexuell som lever i stadig relation kan få ta emot sakramentet i Herrens måltid, men även ibland om de kan ha kyrkliga uppdrag eller anställning. I USA finns exempel på kyrkomusiker och lärare i katolska skolor som blivit avskedade när de ingått partnerskap eller gift sig (jag har faktiskt inte koll på om USA kallar det för äktenskap eller ej, olika i olika delstater kanske?)

I stora delar av svensk frikyrklighet har det ju ansetts att man ska leva ett liv utan grövre synder om man ska vara med i församlingen. Där kan dörren vara stängd till och med för medlemskap. Sen har de förstås samma problem som amerikanska katoliker vad gäller uppdrag i församlingen, mao släpps de inte in på lika villkor.

Pingst FFS (vilket inte ska utläsas på engelska) har ett s.k. teologiskt nätverk, som 2005 släppte en skrift ”Homosexualitet och kristen tro”. Den får nog ses som ett symtom på denna brottning.

De homosexuella finns ju där. Deras blotta närvaro är en fråga och ett påstående. När man har dem i sin närhet blir det svårt att upprätthålla sina fördomar om homosexualitetens förskräcklighet, särskilt om båda i paret finns i församlingen. Det ser ju ut att funka ungefär hos folk mest … stackars frikyrkomänniskor, vad de svettas över detta… det finns exv en intervju på Youtube med Niklas Piensoho (Filadelfia Stockholm) där han uppenbarligen tycker hela frågeställningen och situationen är jättejobbig. Den mindre konservativa lösningen, det håll som utvecklingen går åt, är att betrakta homosexualitet som en själavårdsfråga. Inte döma den enskilda personen. För att lyckas fördöma homosexualitet men inte den homosexuelle säger man att homosexualitet inte är som Gud ville det, utan ett resultat av syndafallet – liksom sjukdomar och annat som inte är bra med oss människor. Och så tycker man att man är tillåtande och accepterande. Varför Pingst FFS inte har någon skrift utgiven apropå att ha människor som är giriga, en egenskap som rimligen också är ett resultat av syndafallet, i församlingen förklaras inte.

Min egen logik i frågan är enkel. De flesta synder är ju sådana att de på något sätt skadar antingen syndaren eller andra människor, ofta både och. Men det går inte att se att homosexuella förhållanden skulle vara på något sätt skadliga för människor, djur eller natur. Återstår isåf att det skulle kunna vara en synd mot Gud – men Gud kan rimligen inte slumpmässigt bestämma sig för att bedöma saker som onda eller goda. I så fall är han inte god, utan bara en despot. Alltså blir det oerhört svårt att se hur relationer mellan folk av samma kön skulle kunna vara synd.

Den sofistikerade teologen kan kanhända uttrycka detta på lite mer spejsigt sätt, och få det till att hen har tillämpat ett grundkriterium för all teologi nämligen att om teologin inte framställer Gud som god, är den felaktig. När Rebella säger sånt är hon däremot …. nu ska vi se. Enligt Pingst FFS är jag inte beredd att underordna mig bibelordet. Min Gud är den urholkade kärlekens Gud. Och jag är en modern jag-fixerad människa, bara sysselsatt med vad som kan ge mig själv störst utbyte. Oh well, Pingst – ta er nånstans, FFS.

Vilket fantastiskt arbete som just nu utförs av homosexuella ute i församlingarna, i många olika samfund, bara genom att finnas där och vägra kliva in i någon garderob. De utsätter sin omgivning för teologisk stress. Deras personer och liv berättar att bilden av homosexualitet som synd är felaktig. Och så väntar de, på att församlingen ska anpassa sin syn till verkligheten. De finns där, och väntar. Bara det.

Vilken fruktansvärd tur att det inte är jag. Rebella har inte det tålamodet. Jag skulle riva plejset.

”Homosexualitet och kristen tro”, 2005, pdf. Författarnamnen är inte angivna, vilket känns ganska kuriöst. Är detta liksom Pingsts officiella hållning? eller kände författarna att det hela är såpass skakigt, att de inte ville ha sina namn under skriften?
http://www.pingst.se/content/uploads/2015/05/homo_1118567687.pdf

Mackan Andersson, Frälsis-officer i Malmö, har skrivit ihop en exeges som kommer till andra slutsatser. Själva dokumentet ligger på Dropbox. Länkar dit + kort sammanfattning finns här.
http://www.theos.se/nu-forstar-jag-verkligen-att-gud-inte-gor-skillnad-pa-manniskor/
Han kritiserar det teologiska hantverk som ligger bakom en sån syn som exv. uttrycks i Pingst-dokumentet men även återfinns på andra håll, om vad Bibeln säger om homosexualitet. Det är undermåligt, säger han. För skralt underlag. Med så lite stöd skulle vi inte säkert påstås saker om någon annan fråga. Hur det ser ut på den fronten kan Rebella inte bedöma, men jag kan göra en iakttagelse. Det handlar knappast om huruvida man vill ”underordna sig bibelordet” eller ej, eller om man mer än andra följer tidens njutningslystnad. Det handlar om huruvida utgångspunkten är att homosexualitet är en konstig avvikelse som måste förklaras, eller om det är en variation bland annan variation. Med andra ord om vilka uppfattningar man redan har med sig, innan man öppnar sin Bibel-bibba.

Det är inte sant att människor hämtar sina värderingar ur helig Skrift, säger Reza Aslan. I själva verket är det snarare så att människor läser in sina värderingar i Skriften – och nej, kära människor i Pingst FFS’ teologiska nätverk. Detta är inte primärt något som gäller människor med andra åsikter och/eller teologiska uppfattningar än ni själva.
https://rebellasandra.wordpress.com/2015/08/15/manniskor-tar-inte-sina-varderingar-fran-helig-skrift-utan-lagger-in-sina-varderingar-i-skriften/

Utan tolkning är helig Skrift bara ord på en sida. Den behövs att någon läser och konfronterar den för att den ska få något innehåll. I den transationen tar man med sig själv, sina åsikter, sin politiska tillhörighet, sina sociala värderingar, in i texten.

Aletheias Andreas Glandberger intervjuar Niklas Piensoho, pastor i Filadelfia i Stockholm. Oh vad Piensoho tycker att detta är jobbigt. Här ligger en massiv kognitiv dissonans och skaver.
https://m.youtube.com/watch?v=5xRMSD8mjTM

Annonser

2 thoughts on “Vad Bibeln säger om homosexualitet

  1. Exakt vad bibeltexten säger om huruvida homosexuellt samlag är någon önskvärt eller inte, torde framgå tydligt.
    Däremot kan man fundera över om Gud avser att texten ska tolkas bokstavligt som den är skriven, eller opedagogiskt nog inte.
    Eller om Gud överhuvudtaget inte har med bibeltexten att göra.

    Andersson gör den mest genomarbetade teologiska analysen jag läst i ämnet. Men tyvärr så låter han bli att gå till botten med vissa frågeställningar utan lämnar problematiseringar öppna för meningsmotståndare. Ett försök att definiera vad grekiskans porneo(otukt) innebär hade förtydligat vad det inte är, istället för att utesluta att det kan omfatta homosexualitet bara för att de två räknas upp efter varandra. Det ena skulle mycket väl kunna vara ett specialfall av det andra. Sedan känns
    resonemanget om arsenokoites något långsökt om man utelämnar etymologiska försök att utröna vad ordet sannolikt betyder.

    Jag håller dock med Andersson i hans sista stycke ”den viktigaste poängen”.
    Det är en väldigt perifer fråga där omsorgen om medmänniskan borde vara en skyhögt större prioritering. Något annat som dock bibelordet är väldigt tydlig med och som även idag borde fördömas med skarpa ordalag är tillfälliga sexuella förbindelser.
    Detta oavsett vem man har sådana med.. Förutom att plötsligt omfatta en majoritet i åtminstone detta land som haft könsumgänge med fler än en person under sin livstid, så fokuserar den på egenkärleken, en av de tyngsta lasterna för själen.

    Gilla

    • Du har förstås noterat att han inte avsett att skriva ”det fullständiga resonemanget” utan har valt ut sina favoritargument.

      Själv anser jag som sagt inte att jag riktigt kan utvärdera den texten. Jag kan exv. vare sig grekiska eller hebreiska. Den bygger dessutom på några teologiska grundantaganden som jag inte riktigt kan utvärdera. Om du vill delge författaren dina åsikter skrivs de bättre på theos.se än här.

      Enligt min mening gör du bort dig iom ”torde framgå tydligt”. Det framgår tydligt med dina tolkningsglasögon, sure baby.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s