All denna ljuständning

Det har blivit så poppis, det där att tända ljus. Men vad betyder det, egentligen?

I allt fler kyrkor uppmanas man under nattvardsmomentet att även t.ex. tända ljus. Varför? Bör det knytas specifikt till själva nattvarden, eller är det bara en tidpunkt när folk ändå rör sig i kyrkorummet och kan behöva sysselsättas medan de väntar på att alla ska kommunicera, eller vad?

Jag tycker inte det känns som att man har full koll på riktigt varför det ska tändas en massa ljus. Vad det är och står för.

Om en dam som har full koll på sin ljuständnings hur, när och varför.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/11/02/vid-ljusbararen/

3 thoughts on “All denna ljuständning

  1. Jag känner igen mig i dina tankar om ljuständning och störs lite över hur det hanteras okommenterat. Jag tycker inte att det behövs full och exakt koll på ljuständningens betydelse, men jag tycker att man behöver säga något uttalat om varför just den här gudstjänstfirande församlingen ser ett värde i ett moment av ljuständning under eller i samband med gudstjänst. Annars blir det bara ytterligare ett moment som ovana besökare inte förstår.

    Gilla

  2. Intressant, att någon känner igen sig i mina ord här.

    Jag tror iofs att väldigt många får en spontan känsla av att det betyder något. Så kände jag alltid förr, när jag betraktade mig som icke-troende men gärna tände ljus i en kyrka. Men faktum är att jag upplever att det tappat sin laddning eftersom jag tycker det utförs så slarvigt och oreflekterat, litegrann som ett par busiga ungar en gång lite grann förstörde en begravning.

    Undras om man inte undviker att säga att det är ett sätt att uttrycka bön, för att inte skrämma bort de som anser sig icke-troende men gärna tänder ett ljus i en kyrka?

    Gilla

    • Kanske kan man se ljuständningen som en klockringning för bönen? När jag jobbade som pedagog i barn- och ungdomsgrupper brukade andakter markeras med att ett ljus tändes och när ljuset släcktes var andakten slut. Jag vill påstå att inte bara svenskar i allmänhet, utan även många troende, saknar ett utvecklat bönespråk och därmed kan det kanske hjälpa med yttre markörer och inramning för bönen, som en liturgi för bönen? Dessutom är det lätt igenkännbart för de du skrev om, som anser sig icke-troende, men ändå söker sig till uttryck för andlighet.

      Gilla

Kommentera

