Vad ska Rebella i frikyrkan att göra?

Det kan man verkligen fråga sig. Det borde inte vara i min smak, alls. Egentligen. Mycket av det som stör mig i Svenska kyrkan (men inte allt) lär det bli ännu mer av i en frikyrka.

Men en sak har frikyrkan som Svenska kyrkan verkligen inte har: en sund definition på ”församling”, med sunda strukturer för beslutsfattande.

Svensk frikyrklighet verkar vara på väg åt två olika håll. Väckelsekristendom bygger per defintion på något övergående, och när väckelsen är över måset man hitta något annat att leva på. Antingen går man in för än mer av häftiga upplevelser, med modern rock på podiet – som då verkligen blir en scen. Eller så går man mer åt det liturgiska.

Jag tror att den frikyrka jag nosar på är sistnämnda sorten. På ett sätt tar jag hellre en kyrka som är på väg åt rätt håll, än en som håller på att totalt slarva bort det den har … men jag lär inte få veta, förrän jag gett församlingen en ordentlig prövotid.

En del saker jag varit med om där har inte varit helt min kopp te. Sant. Men om det kommer vara så överallt, hur jag än vänder mig …?

De gör i alla fall en sak rätt. Orgeln överröstar inte församlingen. Man hör både sig själv och bänkgrannen. Någon kanske avfärdar mig med att det där handlar om tycke och smak, men enligt min mening är det viktigt. Det handlar om vad en församling är för något, och vad det är man gör när man sjunger i kyrkan. Organister som vräker på för kung och fosterland – och deras församlingar – går bort. På riktigt. Jag menar det.

Om jag på allvar fastnar någonstans. Då kommer det inte att gå att fortsätta blogga anonymt. Då får vi se vad det blir av Rebella … den dagen, den sorgen.

Länkar.

Debattartikel i Dagen av Sigfrid Deminger från 2012, som väckte ett visst rabalder.
http://www.dagen.se/debatt/sigfrid-deminger-frikyrkligheten-bar-inte-1.110088
Intervju med samma tema.
http://www.dagen.se/stor-intervju-med-sigfrid-deminger-delaktigheten-har-forsvunnit-1.118492
Radiointervju, P4 Jönköping.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4952683

Själv tycker jag att väldigt mycket av det som Deminger anklagar frikyrkan för, det kan man även säga om Svenska kyrkan … att han själv tycker att SvK har mer känsla för det heliga kvar, det beror nog mest på hur de lokala församlingarna är just där han bor.

(Om man undrar vad Deminger menar när han säger ”frikyrkan” kan man notera att han är gammal missionare.)

5 thoughts on “Vad ska Rebella i frikyrkan att göra?

  1. Det stämmer ganska väl att frikyrkoförsamlingar antingen är på väg mot det liturgiska eller mot popkultur. Men det finns också församlingar som står och försöker stampa i den gamla myllan. De som gör det verkar dock ofta sakta minska i storlek.
    Att börja ta vara på liturgiska skatter från historiska kyrkor kan dock vara svårt för många som vuxit upp i frikyrkokretsar. Det har hänt att en ljusbärare har triggat katolikskräck för katoliker tänder ju också ljus.
    Den kanske största skillnaden mellan SvK och frikyrkan är däremot möjlighet till lekmannamedverkan. Att få känna sig behövd eller till nytta skapar starka band till sin kyrka.

    Liked by 1 person

  2. Vi är nog en hel skara som står och väger på gränsen mellan frikyrka och SvK men inte tar steget just på grund av synen på församling och beslutsfattande, som du uttrycker det. I en medelstor frikyrkoförsamling finns det goda möjligheter att vara med och driva en utveckling som man tror på. Samtidigt gör bristen på fasta strukturer att inget är givet och varje söndagsgudstjänst kan visa sig bli en övning i ödmjukhet inför andras uttryckssätt :-)

    Liked by 1 person

  3. Ser att Jaktlund nyss kommenterat de här två inriktningarna i Dagen.
    http://www.dagen.se/kronikor/tva-perspektiv-i-en-armkrok-1.1006191

    Frikyrkor i gruppen som tar inspiration från de historiska kyrkorna torde väl finnas inom ett spann, från de som bara lånar konceptet ljusbärare från närmaste SvK-församling till … bjärkisterna är väl extremen (sen är frågan hur ”bjärkisterna” ska definieras, jag menar, utgör Ekumeniska kommuniteten en församling? Kommuniteten är ju en utspridd sådan. Gudstjänstlivet på Nya slottet i Bjärka-Säby, är kanske det bör ta fasta på som extremen: högmässor enligt Svenska kyrkans ordning, tidebön, ikoner – inte i själva kapellet men iaf).

    Gilla

    • ”Bjärkisterna” tar med sig intryck hem till den egna församlingen som påverkar i första hand nattvardsliturgin och hur ofta nattvard firas.
      Jag som gjorde hoppet från SvK till frikyrka för 22 år sedan är bara glad åt möjligheten att fira den heliga måltiden oftare.

      Gilla

Kommentera

