Kalvinism och korstecken

Handflatorna uppåtvända. Lite halvt orantställning, sådär. Var kommer det ifrån? Är det frikyrkligt? Pingstigt?

Korstecknet är högkyrkligt. På sistone har det även sipprat in i delar av frikyrkligheten. Vandrar den försiktiga orantställningen i motsatt riktning, från lågt till högt? Hos katolikerna är det något prästen gör (fast kanske lite mer ordentligt, inte halvt?) men att katoliker ibland gör så även i församlingen har sipprat in från karismatiska katoliker. Den infon hittar jag på Katolska liturgiska nämndens sajt, så det borde vara tillförlitligt. Mm, jag gissar att det var pingstmänniskorna som (åter)införde bruket i församlingen, men vet inte.

När jag första gången klev in i den här frikyrkan tänkte jag ”Så kalt. Så fruktansvärt kalvinistiskt.” Det finns små tecken som tyder på något annat, modernare detaljer, men huvudintrycket av rummet är den avskalade kalvinismens estetik med ordet helt i centrum.

Om jag ska funka här måste de tåla att jag korsar mig. Om de ogillar det blir det svårt.

Det är en fysiskt försiktig församling. Jag vänder handflatorna uppåt. Det är jag kanske ensam om. Men – oj – ur ögonvrån ser jag att paret bredvid mig också verkar korsa sig under välsignelsen, som här läses av gruppen gemensamt snarare än ledd av ledare – välsigne och bevare oss, osv.

Undrar vad den här friförsamlingen är för en. Vad den varit, och vart den är på väg. Enstaka människor i den kan ha vilken bakgrund som helst, förstås. Men korstecken i en kalvinistiskt superkal frikyrka – det förvånar mig. Det är ett gott tecken, iaf. Vi får se …

Katolska liturgiska nämnden om lyftade händer
http://www.kln.se/vad-betyder-de-lyfta-handerna/

Kommentera

