Peder Bergqvist i SPT, oktober 2015

Tidningsomslag. Svensk Pastoraltidskrift, nr 21, 9/10 2015. Inringat: ”Brev till SPT om att katolska kyrkan öppnar famnen för grupper i Svenska kyrkan.”

Ingress plus insändarens början. Att skriva ut hela texten är för mycket arbete. Om någon i behov av syntolkning vill veta vad det står, pip till så grejar vi nåt.

Inte bra foto, men den som är intresserad kommer orka läsa. Som förut: behövs syntolkning, pip till.

Avslutningen. Här kommer PB verkligen loss. Pip till om innehållet behöver beskrivas.

Inte riktigt så illa som jag minns den, men fullt tillräckligt. Varje gång någon säger Berget, tänker jag på den här ”bruksanvisningen” hur man följer efter det ”ekumeniska” Berget till RKK. Och så tappar jag lusten, helt. Hellre isåf nunnorna i Vadstena, eller vad som helst katolskt som inte har publicerat sånt här i SPT.

Annonser

10 thoughts on “Peder Bergqvist i SPT, oktober 2015

  1. PB lyckas verkligen inte beskriva vad som är unikt med att konvertera till katolicismen för just kommunitetsmedlemmar på Berget. Man konverterar i grupp, än sen?
    Är inte konvertiter de som blir allra mest insnöade på dogmer de förut förhållit sig tveksamma till?
    Sedan har väl Västerås stift inte tagit det pastorala ansvar man borde för Berget och vilsna får har en tendens att söka sig till en herde, även om det inte är samma herde som förut.

    Gilla

    • Första grupphoppet i Sverige. Jag vet inte om det var första gången någonsin som reglerna för vad som normalt kallas det ”anglikanska ordinariatet” tillämpats på lutheraner, men det skulle mycket väl kunna vara så.

      Det är förstås sista sidan som gör mig syrak. Peder på Berget uppmanar till fler grupphopp. Snyggt? Nä.

      Gilla

      • Det anglikanska ordinatet fick väl behålla sina liturgiska särdrag som ett av lockbetena att byta samfund?
        Jag är tveksam till om det skulle gälla Berget.
        Där fanns i.o.f.s. katoliker inom kommuniteten redan före grupphoppet, men om det inte finns några svenskkyrkliga kvar inom kommuniteten så finns det väl knappast skäl att behålla något av den identiteten?

        Gilla

      • Förstås inte ordinariat fullt ut. Men läs under ”En modell för Berget”, B16 2009. Utan denna specialgrej hade inte PB kunnat bli vigd till katolsk präst på rekordtid (vilket inte framgår av denna text). Ett sånt anglikanskt ordinariat ligger eg utanför de vanliga katolska stiften, liksom klostren. Vet ej hur mycket av detta som tillämpats på Berget.
        http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/apost_constitutions/documents/hf_ben-xvi_apc_20091104_anglicanorum-coetibus.html

        Två lutheraner finns kvar i kommuniteten. Däribland Per Mases änka Elsa som uttryckligen säger att skälet till att hon inte konverterar är hänsyn till familjen. Vem den andra kvarvarande protestanten är och hur hen resonerat vet jag inte.

        Gilla

  2. Vad tänker du om följande utsaga av kardinal Ratzinger:

    ””Den stora formel som blivit funnen av de stora ekumenerna är den att vi går framåt tillsammans. Det handlar inte om att vi vill ha bestämda anslutningar, utan vi hoppas att Herren överallt väcker tron på ett sådant sätt att den flödar över från den ena till den andra och den ena kyrkan finns där. Vi är som katoliker övertygade om att denna ena kyrka i sin grundform är given i den katolska kyrkan, men att hon också går vidare in i framtiden och låter sig fostras och föras av Herren. Såtillvida framställer vi inte några anslutningsmodeller, utan helt enkelt ett de troendes vidaregående under ledning av Herren – som vet vägen. Och som vi anförtror oss.”

    Gilla

    • Vackert sagt. Av samme Ratzinger som senare i egenskap av påve sjösatte det anglikanska ordinariatet, om jag inte har fel. Det har orsakat en del gnissel mellan samfunden.

      Vad tänker du själv om det citatet, i anknytning till PB:s text?

      Själv bryr jag mig inte i första hand om den katolska sidan i det hela. Katoliker är en heterogen grupp och du hittar alla möjliga inställningar till ekumenik. Jag tänker mer på Berget. Jag hade hört namnet men hade inte mycket relation till det, när den här storyn dök upp.

      Jag började ju mitt sökande i konverteringstankar och kom sen fram till att inte. Artikeln ovan ger mig avsmak. Det vore väl praktiskt om Berget var ett ställe man kunde fara till ibland men … nja.

      Gilla

  3. Det här undrar jag om Peder på Berget & co kände till innan de grupphoppade. Fyra (eg. fem) skäl till att inte fler högkyrkliga grupper i Church of England joinar det där ordinariatet.
    http://www.catholicherald.co.uk/commentandblogs/2017/08/14/why-anglo-catholics-dont-join-the-ordinariate/
    CoE tar bättre hand om sin högkyrklighet än vad SvK gör, förvisso, som synes i punkt 1 och 3. Men punkt 2 … ordinariatet är inte särskilt poppis bland ”vanliga” engelska katoliker, f.a. inte prästerskap biskopar osv. Risken för dåliga relationer till omgivningen är stor. Det där misstänker jag gäller även här.

    Gilla

    • Det är jättestora skillnader mellan CoE och SvK.
      CoF bejakar en mångfald som sällan uppskattas i ordalag från biskopar eller kyrkomöte i SvK.

      Gilla

      • Fullt korrekt. Men även här ville det katolska stiftet helst inte ha något ordinariat … förmodligen är det skälet till att det talas så tyst om att just de reglerna använts. Man vill från katolskt hållinte ha fler grupphopp. Om inte annat orsakar det ekumeniskt trassel med SvK. Bisp MiM hade den sitsen helt klart för sig, när han jämförde med England och ville fråga katolske biskopen om det är så här vi ska ha det i Sverige, framöver. Bisp AA kunde nog bara svara att det hela skett även bakom hans rygg …

        Gilla

  4. Protokoll från biskopsmöte 2016/05

    https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1522577 (pdf)

    § 92

    Biskop Mikael Mogren informerade om den senaste händelseutvecklingen beträffande kommuniteten Den Heliga Treenigheten och Stiftelsen Berget.

    Föreståndaren för kommuniteten hade i inbjudan till ett prästkonvent, till vilket präster i Svenska kyrkan inbjudits, bifogat ”det katolska stiftets nya policy för att uppta lutherska präster som katolska präster”, vilket skulle behandlas under konventet. Biskop Mikael Mogren hade med anledning av detta fört samtal med styrelsen för Stiftelsen Berget.

    Bisp MiM går till stiftelsen, inte till Peder på Berget själv? Stiftelsen hävdar sig ju vara helt fri från alla stift, så bisp MiM har eg. inget att säga till om. Men man kan förstås ifrågasätta det lämpliga i att på Svenska kyrkans egen mark ragga konvertiter bland svenskkyrkliga präster.

    Ännu för ett år sen verkar ha rått fullt krig. Vapenstillestånd icke i sikte, så länge PpB gör så här …

    Jag skulle gärna vilja se den där policyn.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s