Förskräckligheter i det gamla Bysans

Två palestinska munkar som ledde ikonförespråkarnas falang utsattes för den underliga bestraffningen att få tolv rader oanständig poesi tatuerad i ansiktet.

Uppenbarligen gick det vilt till i Bysans på 800-talet. Jag skrattade högt. Tjejen på t-banesätet bredvid mig sneglade på den bok jag läste i. ”Den kristna kyrkans historia” (Jonathan Hill, Per Beskow) och tittade sen konstigt på mig.

Boken är en kursbok till en kurs jag inte vet om jag kommer att gå. Jag har sökt tre kurser på THS – sen anmälan, och jag har ingen aning om huruvida jag kommer få plats eller ej. Folk som sökt i tid vet, sen ett tag, men för oss eftersläntrare har visst systemet hackat lite och tja, vi får se hur länge det dröjer innan vi får veta. Jag ska isåf inte gå alla tre kurserna, bara en av dem. Kyrkohistoria är förstahandsalternativet. Blir det ingen kurs alls kommer jag iaf att läsa åtminstone den här boken – som är lite för kortfattad och sammanfattande för att bli hyperintressant, men förhoppningsvis kan ge den där överblicken som jag hittills saknat. Om exv. det gamla Bysans, som de ortodoxa kyrkorna stammar ur (de egentliga ortodoxa, inte exv. etiopierna) vet jag nästan ingenting – eller har inte vetat, hittills. Mycket maktintriger och en kejsarmakt ohälsosamt sammanflätad med kyrkan. De som finner biskop Eva Brunnes twittrade beröm till statsministern superduperförskräckligt har inte riktigt perspektiv, kan jag tycka.

One thought on “Förskräckligheter i det gamla Bysans

  1. Kyrkohistoria är jätteintressant.
    Men det har i Konstantinopel även funnits tillfällen då biskopen inte riktigt strukit makten medhårs.
    Johannes Chrysostomos blev landsförvisad runt 409 för att han kritiserat överdådig lyx i skarpa ordalag.Johannes dog på färden mot landsförvisningen slutmål av umbäranden och dålig hälsa. Kanske var det minnet av detta som fick senare biskopar att stryka makten medhårs?

    Gilla

Kommentera

