Drömmen om Elim – församlingen som mest engagerade sig i Guds immanens?

Vibeke Olsson hittade en snudd på genial titel till sin roman om baptistförsamlingen på Östermalms nedgång och fall. Omedelbart kopplar man till den sentimentala visan som drömmer om något som kunde ha varit.

”Drömmen om Elim” är mycket läsvärd, men kanske inte helt lyckad. Alltför stora delar av den text som presenteras i första person pluralis, ur ett vi:s perspektiv, är nostalgiska på ett sätt som om man inte blir meddragen känns en smula kladdig. Jag blir lite misstänksam mot det här vi:et. Även om alla bokens personer är konstruktioner är den baserad på en verklig församling, som hette just Elim, vars pastor Vibeke Olsson själv varit under den nedgångstid som skildras. Genom att skriva i vi-form gör författaren anspråk på att verkligen kunna tala för större grupper av människor. Alltför ofta läser jag hennes ”vi” och ”en del av oss” som ”jag, och flera med mig, tyckte tänkte och kände så här”.

Den som även läst författarens ”Den vackraste visan”, om hennes alkoholiserade syster, känner igen en del av berättelsen, om alkoholisten som dör av ett sprucket pulsåderbråck. Att pastorn Andreas delvis är Vibeke själv framgår bland annat genom detaljer med uppväxt på Djursholm. Jag kommer på mig själv med att undra hur många fler av personerna i boken som på ett eller annat sätt är Vibeke själv.

Det är ungefär de enda reflektioner jag kan göra utifrån själva boken, som såvitt jag vet inte redan har skrivits på andra håll. Det finns gott om recensioner och intervjuer kring Drömmen om Elim.

Nedan länkar jag till en intervju i podden Aten och Jerusalem, där Vibeke Olsson är ordentligt kritisk mot sin gamla Elim-församling och därmed implicit mot sig själv. Intressant nog, för en medlem i Svenska kyrkan, är mycket stora delar av kritiken sådan som man idag ofta hör vad gäller SvK. Poddpojkarna själva tycker mest att det var fascinerane och ovanligt att få möta en tvättäkta vänsterkristen; Vibeke Olsson är alltså baptistpastor och medlem i Vänsterpartiet. Själv förundras jag över poddpojkarnas förundran. Den får mig att undra hur den kristendom som de själva vuxit upp i ser ut.

Sen jag läst ut ”Drömmen om Elim” gick jag tillbaka till George Guivers ”Company of Voices”, och fann att han i slutet av första kapitlet varnade en smula för alltför stort fokus på Guds immanens. Det är stort och viktigt att vi återupptäckt den, så vi kan hitta Gud i skapelsen, tycker han. Men om vi tänker mest bara på guds immanens, Gud i skapelsen, och glömmer bort hans transcendens, kan vi få för oss att vi inte ska slösa bort tid på bön utan bara jobba i världen.

Den transcendente guden är lättare att be till, att rikta bönen till, än den immanente. Helt klart är det så.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite lite märkligt att en pastor som skriver en bok om sin tidigare församling, låt vara en roman, låter nästan allt det skrivna handla om vad jag skulle kunna beskriva som församlingens diakoni, och ytterligt lite om utvecklingen av bön och lovsång eller vad nu en baptistförsamling har för praktiker. Här finns nog en parallell till delar av kritiken mot vad som brukar kallas ”68-kyrkan”, faktiskt. Liknande diskussion finns rimligen även i Church of England. Jag tycker nog att Guivers sätt att formulera den kritiken är både elegant och icke-konfrontativ.

Uppdatering 4/7

Har rättat några felskrivningar som faktiskt gjorde texten obegriplig, samt putsat lite – vilket jag oftast inte kommenterar när jag gör, men felskrivningarna ville jag kommentera.

Länkar

Podden Aten och Jerusalem, avsnittet där Vibeke Olsson intervjuas främst om just den här boken.
https://atenochjerusalem.podbean.com/e/20-vibeke-olsson-falk/

Kommentera

