Fotbrädan revisited

Den lutande brädan på kyrkbänken framför, som jag tyckte måste vara något slags muterat knäfall – ordentligt muterat, eftersom de här brädorna sitter för långt in på kyrkbänken framför för att gå att använda som ett sånt. Jag har ändrat mig. Det är nog faktiskt en fotbräda.

Vad som fick mig att ändra mig? Ett gammalt bord och dito stolar på ett museum. De var väldigt höga, så man skulle komma upp från golvdraget. Fötterna placerades på en tvärslå, antingen på bordet eller stolen.

Alltså finns det andra ställen där man haft fotbrädor – eller det har funnits, och sen har denna inredningsdetalj blivit kvar längre i kyrkan än på andra ställen.

Litet bord med slåar mellan bordsbenen, sisådär en decimeter från golvet.

Det var inte det här bordet jag såg, alltså, men samma idé. Varför sätta de där slåarna så långt ner att det inte bara är att skjuta in stolen under bordet? För man ska sätta fötterna på dem.

Frågetecken finns dock fortfarande kvar. Är inte kyrkans fotbrädor placerade väldigt långt fram – skulle man sitta så oordentligt i kyrkan, att man stack ut benen på det sättet? Och de församlings-knäfall som fanns kvar i ordningen för högmässan (men ganska sällan utfördes) till och med 1942 års handbok, de skulle alltså göras direkt på kyrkgolvet. Alltså, jag har ju gjort det en gång men det var på ett vackert och välstädat slottskapellsgolv dit ytterst få smutsiga skor kommer. Vintertid måste folk ha dragit in snö och slask med skorna, och med kjolarna icke att förglömma. Normala kyrkgolv kan inte ha varit särskilt inbjudande att knäfalla på. Förvisso kan man anse att knäfallets själva gest tappar lite av sin laddning ju högre upp vi får knäfalla, på något mjukt stoppat och klätt med sammet. Å andra sidan är vi tydligen inte så ödmjuka, de flesta av oss, att vi knäfallar utan sådan hjälp.

Undras förresten när katolikerna började med såna där knäfallsbänkar i stols/bänkraderna?

Rebellas frågor tar aldrig slut. Någonstans är jag förmodligen fortfarande fem år.

Länkar

Förra fotbrädeinlägget, som jag nu säger emot
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/02/26/fotbradan-pa-kyrkbanken-framfor-eller-vad-det-nu-ar/

Kommentera

