Fyra shower per söndag

Är Hillsong Stockholm en stiftelse eller ett aktiebolag? Det är vad jag frågar mig efter att ha lyssnat på Henrik Svenssons radiodokumentär. De flesta svenska frikyrkor har i botten en förening, men jag tvivlar på att det gäller Hillsong.

Det var Ulf Ekmans Livets ord som öppnade för stiftelseformen som organisationsform för svenska frikyrkor. Stiftelsen är en organisationsform helt utan insyn. Ett aktiebolag är åtminstone tvingat att ha offentlig redovisning av sina affärer – sen låter aktiebolag lite knäppt i sammanhanget på ganska många andra sätt, men dock.

Min första tanke efter programmets första minuter var att han, alltså huvudpastorn Andreas Nielsen, låter som Ulf Ekman när han pratar. Öht ger dokun rätt många associationer till Livets ord och Ekman. Men det kanske helt enkelt är ”standard-pingstighet”, det jag förknippar med UE.

I Sverige gör vi det mesta vi tar oss för i form av föreningar. Det har åtminstone varit så. Sjunger vi i kör, är kören en förening. Idrottar vi är arrangören en förening. Frikyrkan är en förening. Tränar vi karate, är karateklubben en förening men nere i Europa och i USA är karateklubbar ofta företag. Ungefär samma sak gäller, vad jag förstår, frikyrkor i USA, rimligen också i Australien där Hillsong har sina rötter.

Jag ser att det i frikyrkobloggosfären finns en hel del positiva kommentarer kring de här nya kyrkornas sätt att ha liksom ett flerstegsmedlemskap. Att vägen in i gemenskapen är kort, sen är det en ”karriärstege” – och vad gäller kyrkan som gemenskap kan man tycka att det på ett sätt är rimligt. Föreningsstuket bygger eg. på att vem som helst kan betala in sig som medlem och sen rösta på årsmötet. För en kyrka (och även i en del andra sammanhang) blir det lite märkligt.

De här kyrkorna med ”flerstegsmedlemskap” verkar dock inte prata om juridiskt medlemskap alls. Om man är en stiftelse, som Livets ord, finns egentligen inget sådant. Rent kyrkomässigt finns väl eg. inget som säger att man måste eller borde ha ett sånt. De tidiga församlingarna torde inte ha haft någon föreningsstämma. Å andra sidan betvivlar jag att de bedrev business på det sätt som ny-frikyrkorna gör. Att vara pastor förefaller i sammanhanget vara synonymt med att vara företagsledare, och Hillsongs bransch förefaller isåf att vara minst lika mycket showbiz som kyrka. Lyssna bara på backstage-snacket i programmet: är det som görs gudstjänst eller show? Om man som jag tycker att även Svenska kyrkan ibland balanserar på gränsen till föreställning snarare än gudstjänst, då lockas man inte av Hillsong.

Andreas Nielsen var tidigare en av pastorerna i Karisma center, en frikyrkoförsamling som kånkade efter att först ha tiggt sina medlemmar om stora summor pengar för att täcka underskott, och sedan tvingats backa när uppmärksamheten kring det blev för stor. En åsikt som jag någonstans läst om Karisma center är, att deras organisationsmodell inkl. det ekonomiska var kopierad från USA och baserad på lurendrejeri – lite av pyramidspel, om jag minns rätt. Om man är ärlig funkar det inte men fattade inte pojkarna bakom Karisma, och alltså gick det som det gick – enligt denne anonyme kommentator som jag inte kan hitta igen. Nu har Nielsen alltså en ny modell för kyrkbusiness som verkar funka bättre. Framgångsteologiskt är det förstås (om man nu får använda det ordet numera. Ulf Ekman har ju förklarat att någon ”så kallad framgångsteologi” aldrig fanns på Livets ord, och då måste det för det första vara sant och för det andra kan företeelsen knappast finnas någon annanstans heller – eller? Googla ”prosperity gospel” om du tvivlar).

Pastorer som företagsledare med inkomster på 56 000 i månaden. Plötsligt associerar jag till de ortodoxa biskoparna vars mitror ser ut som kungakronor. Pengarna och makten är kyrkans ständiga frestelser. Kyrkliga organisationsformer bör nog inte alltför ohämmat erbjuda människorna i toppen alltför stora frestelser på dessa punkter. Värst är stiftelseformen, ty den är helt utan insyn. Därför frågar jag: är Hillsong stiftelse eller aktiebolag? Med en organisationsform helt utan insyn går förmodligen även ett från början helt sunt tänkt upplägg förr eller senare snett, när svinintresset sticker upp sitt tryne.

Svenska kyrkans biskopar tjänar för den delen mer än vad pastor Nielsen gör. Jag är med och betalar Eva Brunnes ca 75 000 i månaden. Det är en fullkomligt löjlig lön! och det känns lite sådär, faktiskt. Jag behövde pastor Nielsen som jämförelsematerial för att upptäcka att jag verkligen inte tycker om det.

”Svinintresset kan komma upp på plattformen, förstår du, det är ingenting som hindrar. Fåren kunna sitta i församlingen och bli klippta och svinintresset sitter på plattformen och leder i bön, och klipper både får och kuponger.

Sven Lidman gick illa åt pingströrelsen och dess högsta höns Lewi Pethrus. De stora projekt som den unga ambitiösa pingströrelsen och dess hövding Pethrus sjösatte medförde en hel del business. ”Kupongklippare” är ett gammalt skällsord för en som tjänar pengar på aktiespekulation.

Länkar

Radiodokumentären
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/897373?programid=909

Intervju i Dagen, med Henrik Svensson som gjort dokun
http://www.dagen.se/hillsong-skildras-i-radiodokumentar-1.975316

Joel Halldorf tycker att SvK:s höga biskopslöner är ett trovärdighetsproblem, men även ett symtom på inre brister. Jag håller med.
http://www.dagen.se/kronikor/biskopsloner-ger-kyrkan-problem-1.312891

Det finns även andra än biskopar som i Svenska kyrkan har löjligt höga löner.
http://www.sandaren.se/nyhet/hoga-loner-i-svenska-kyrkan

3 thoughts on “Fyra shower per söndag

  1. Hillsong Church Stockholm, orgnr 802433-8553, är registrerat som ideell förening sedan 2006.
    Så då borde det finnas stadgar. Nu är väl de flesta medlemmar i ideella föreningar tämligen obekanta med föreningens stadgar, så jag tror inte att Hillsong är något undantag.
    Vad de flesta dock är obekanta med är att alla beslut i strid med stadgarna är ogiltiga.
    Jag vet en frikyrkoförsamling i närområdet som inte hade en stadgeenligt vald styrelse på ett helt år, men det torde vara preskriberat nu.

    Gilla

    • Åhå. Så grundligt, att ta reda på.

      Ja fråga nr 2 är ju om de faktiskt följer sina föreningsformalia. I ”gamla” frikyrkorörelsen antar jag att folk har koll, de är ju en del av förenings-folkrörelsen.

      Gilla

      • Nja, samfund från 1800-talet brukar ha koll. Men pingstkyrkor och neo-pingst(som t.ex. trosrörelsen kallas internationellt) ska man nog inte vara säker på. Jag har sett exempel på motsatsen.

        Gilla

Kommentera

