Orgellös gudstjänst. Iaf nästan.

Vi satte oss långt fram i den stora gamla klosterkyrkan i Vadstena. Vana sångare packar sig en smula – inte överdrivet, men så att man hör varandra. Det är smart.

Medan vi gled in på plats spelade orgeln lågmält. Jag antar att det annars hade blivit det där snacket i kyrkbänkarna som jag har så svårt för. Som jag med nöd och näppe lärde mig tolerera i Allhelgonakyrkan (Katarina församling) men verkligen helst inte vill ha. Så som det blev när vi övat i kyrkan och det blev en stunds paus innan själva tidebönen. Jag tycker verkligen inte om det. Tack vare orgeln slapp vi det inför själva mässan på fredag kväll.

Jag tror att orgeln kanske spelade lite på slutet också, sådär en smula postludium, men jag är inte säker på att jag minns rätt. I övrigt sjöng vi helt okompat. Oh vad det är härligt med människoröster a capella! Själv är jag inte särskilt haj på påskserien, men det finns ju andra som är. Två psalmer sjöng vi, bland annat ”Du signade dag” på den gamla melodin som man tror kanske spritts av nunnorna i Vadstena. Och så något annat som inte heller lät riktigt modernt utan gammalt, i omoderna tonarter. Sånt som man sysslar med på ett gregorianikdygn.

Det krävs någorlunda säkra sångare för att bära utan komp. Det är väl sant. Samtidigt har sången utan stöd en tendens att växa allteftersom. Det måste inte vara maffevolym, liksom. Jag minns psalmsången i frikyrkan som liksom smögs igång, allteftersom församlingen hajade melodin. Jag har verkligen inget emot den varianten.

Länkar

Om allteftersom växande församlingssång, i två delar.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/01/12/psalmsang-som-smygs-igang/
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/01/29/den-allteftersom-vaxande-forsamlingssangen-ii/

Kommentera

