Sirliga tonslingor under höga valv

Klosterkyrkan i Vadstena är stor som en större svensk domkyrka. Efterklangen under valven är extrem, och vi sjunger för fläskigt. För starkt. Ljudet dröjer kvar för länge och bildar en ljudgröt. Det blir bättre allteftersom, men när dygnet är slut tänker jag att det hade blivit ännu mycket bättre om vi dragit ner ljudvolymen inte till hälften, som en av ledarna försökte få oss till, utan till en tredje- eller fjärdedel. Här gäller inte saftiga ackord, utan sirliga slingor. Rummet är en medspelare, som det gäller att samverka med. Den extrema akustiken ska ses som tillgång, inte som problem. Det gäller att sjunga så det passar akustiken. Det ska vara lätt, ljust och inte primärt starkt – det behövs inte, det når fram så fint ändå. Ju starkare vi sjunger desto längre paus får vi göra mellan de sjungna raderna, så tonerna hinner klinga ut.

Det är gregorianikdygn i Vadstena, ett möte som Laurentius Petri-sällskapet arrangerar. Tidegärden sjungs utifrån Ragnar Holtes bearbetningar av Arthur Adells och Knut Peters material från 1900-talets första hälft, Den svenska tidegärden. Herrarna Adell och Peters bearbetade svenskt material från den efter-reformatoriska tid, när tidegärden fortfarande hade kvar fyra bönetillfällen per dygn. Det är ett ganska krävande material. Jag ska inte säga att jag helt blev vän med det – exv. har jag invändningar mot hur vissa melismer är placerade, och varför måste man prompt göra initium (mer utsmyckad inledning) på varje rad i canticorna? – men jag har lärt mig massor.

På många sätt är tidebönen på Nya slottet i Bjärka-Säby och på LPS’ gregorianikdygn i Vadstena motpoler.

Den ena är förenklad, vad gäller det musikaliska, så långt det gärna går. Den andra rätt svår.

I den ena kan man gå rakt in och vara med. Den andra har speciella sångövningar; utan dem hade vi inte haft skuggan av en chans.

Under gregorianikdygnet ligger fokus på sången. Bönetimmarna flyttas om en smula av praktiska skäl. Vesper kl 3 på eftermiddagen är väl inte särskilt kosher, men här är annat viktigare.

I Slottskapellet på Nya slottet prioriteras andakt. Där råder stillhet. Klosterkyrkan i Vadstena är en turistkyrka, med det liv och rörelse det innebär. Lägg till det akustiken, som förstorar upp alla ljud den får sätta klorna i. Första dagen övade vi dessutom i kyrkan, på samma plats där vi sedan skulle be vår tidebön. Enligt min mening var det inte riktigt bra. Gränsen mellan övning och ”på riktigt” suddas ut. När vi gick över till att ha våra övningar i församlingshemmet funkade det bättre, åtminstone i mitt huvud och min upplevelse. Sista gången blev bäst. Då fläskade vi mindre och lyssnade in varandra bättre än tidigare. Det skulle kunna gå att förbättra mycket mer, men det här är vad man hinner på ett dygn.

LPS’ material är på tok för krångligt för att vanligt folk ska kunna tidebe med det. Det är inte för svårt för en kör, men tidebön ska man sjunga själv! inte lyssna på, så jag har svårt att se det som riktigt användbart – men det har varit nyttigt för mina gregorianiköron, som definitivt behöver tränas. Dessutom har jag fått några tankeställare vad gäller sång som reciterad text. Ett par saker ska jag försöka ha med mig och minnas. Och så var det roligt.

Nöjt noterar jag att jag inte en enda gång varit ute och cyklat en halvton fel, så där som det blir när man inte hajar moduset utan omedvetet försöker knöka in melodin i antingen dur eller moll. Kyrkotonarterna är inte min mammas gata, men inte längre helt okänd mark. Det tar sig.

Rätt många halleluja blev det. Det ska bli skönt att få dyka ner i min vanliga tidebönsbok igen, utan krav på att klara av tonslingor med långa melismer.

Kommentera

