Nu förstår jag. Först nu.

Den där konvertitkursen, som jag gick en halv termin av.

När jag hoppade av var jag jättefrustrerad. Jag satt helt fast i en tämligen biblicistisk kristendomssyn, samtidigt som just den varianten av kristendom skrämde mig en hel del.

Jag tyckte den katolska konvertitkursen var jättekonstigt. De konvertiter som de senaste åren högljutt utannonserat sin konvertering, ofta med sitt missnöje med Svenska kyrkan som närmast huvudfokus, brukar prata om Katolska kyrkans katekes som alldeles fantastisk. Deras fokus ligger på den tydliga dogmatiken. Själv förstår jag inte hur man kan bli så lockad av en katekes. I katolicismen sökte jag något helt annat. Samtidigt vägrade jag att godta detta andra, som alternativ till den semi-biblicism jag förutsatte som norm. Jag förstod det inte. Ekvationen var olöslig.

Så försvann jag ut, efter en halv termin, och satte mig att läsa Karen Armstrongs ”The Case for God” istället. (Jag läste på svenska, då heter den ”För Guds skull” men den titeln är så dålig att jag hellre använder originaltiteln.) Det var ett bra val.

Det är ett par år sen nu. Idag skulle jag förstå den där första terminen av konvertitkursen på ett helt annat sätt. Idag skulle jag inte bli irriterad av den, utan kunna ta till mig den på ett helt annat sätt än jag gjorde då. Borde jag be att få gå den andra halvan av första terminen, bara? Men jag ska ju inte konvertera, så. Och det finns väldigt många andra kurser och föredrag, för att inte tala om alla böcker man kan läsa. Det får nog vara.

Jag förde rätt noggranna anteckningar, och har dem kvar. Att förstå en föreläsningsserie med ett par års fördröjning är en ganska märklig upplevelse.

Länkar

Den självbiografiska textserie som låg på gamla bloggen lyfter jag inte över hit. Texten nedan, om konvertitkursen, är delvis omskriven men skildrar huvudsakligen mitt dåvarande perspektiv.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/11/08/en-halv-termins-konvertitkurs/

Vad är det jag tycker att jag har fattat då?
Typ litegrann såna hära saker.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/04/05/genom-att-bli-lik-honom-i-en-dod-som-hans/

Kommentera

