Samla psalmtoner i Vadstena

Jag samlar på psalmtoner. Om jag först sjungit en sån i sitt sammanhang och sen minns den, så att jag klarar att spela in den på liten ljudfil. Då kan jag den för ögonblicket, och har den sparad att kolla upp senare.

Gregorianskt dygn i Vadstena. Laurentius Petri-sällskapet. Fullständig tidegärd under ett dygn, börjar och slutar med sext. Fredag till lördag. Så konstigt, då måste ju de flesta ta ledigt från jobbet på fredagen – varför inte lördag till söndag? men åh. Förstås. Då kommer kyrkligt anställda, präster och musiker, inte att kunna komma. Ska vi gissa att sådana utgör majoriteten av sällskapets medlemmar?

Träningstillfällen erbjuds också. Det är bra. Om jag bara sjunger psalmtonerna i tidegärden så sköljs det liksom igenom; efteråt är det inte säkert att jag minns. Med träningstillfällen bör jag ha bättre chans att placera över till långtidsminnet. Och så verkar det väl himla intressant och trevligt.

Ett dygns tidegärd. Laudes kl 9 är lite mänskligare än Bjärka-Säbys kl 6. Föredrag om tidegärdens ABC – det tycker jag att jag redan kan, men säkert sägs det något som jag inte känner till. Ett annat föredrag av Martin Lönnebo, denne ovanligt populäre emeritusbiskop. Och så stifta lite bekantskap med Vadstena, där jag aldrig varit.

Anmälningstiden hade egentligen redan gått ut, men jag fick komma med ändå. Det blir nog bra det här.

Det var i den här ändan mitt intresse för tidebön började: i det musikaliska. Sen trillade jag över till att primärt fokusera på texten. De två inställningarna kan nog vara bra att växla mellan.

Länkar

Infobroschyr (pdf): Gregorianskt dygn i Vadstena klosterkyrka, 5-6 maj 2017.
http://sjungikyrkan.nu/content/files/pdf/delforbund/inbjudan_2017_vadstena_1_4.pdf

Kommentera

