Minnesstund för de koptiska offren i Egypten, sö 23/4, Södertälje

Texten på bilden lyder: Biskop Anba Akabir, biskop av Koptiska Ortodoxa Kyrkan i Skandinavien och stiftets präster bjuder er härmed att delta i minnesstund som anordnas för de martyrer som har avsomnat i den stora S:t Markus-katedralen i Alexandria och S:t Göran-katedralen i Tanta. I S:t Mina-kyrkan i Södertälje. Söndagen den 23 april 2017 kl 17:00-19:00. Adress: Nyköpingsvägen 24, 151 32 Södertälje. Vi uppskattar om alla som har det svårt att delta, och de som inte kan delta kan dela med sig sina beklagelser där de kommer att läsas upp under minnesstunden, på följade mejladress: [den skriver jag inte ut i klartext pga spambottar. Om du inte kan se bilden, fråga i kommentarsfältet så kontakter jag dig] Må gott. Koptiska Ortodoxa Kyrkan i Sverige.

Kopternas informationsspridning verkar anpassad till ett liv som minoritet som helst inte bör vara alltför högljudd. De skickar info till sina egna och sina vänner, snarare än att slå upp det braskande på internet och annonsera överallt. Den här fick jag i mejlen, men när jag inte hittade något öppet på nätet blev jag lite orolig: är infon till för att spridas öppet? Jag frågade per mejl och fick jakade svar. Jodå, det får jag gärna göra. Dåså. Rebella drar härmed sitt strå till stacken. Själv kan jag tyvärr inte åka. Det är för kort varsel för mig att ta mig lös till på söndag.

Om man inte kan åka kan man posta sitt deltagande per mejl till den adress som anges. Visst vill vi visa att de får stöd? Ett mejl är mindre handfast än en blomma att lägga någonstans, eller förstås ett konkret besök på minnesgudstjänsten. (Det står minnesstund, men jag utgår från att det är någon form av gudstjänst.) Ett mejl för att uttrycka sin sympati är inte mycket, men ändå något.

Sprid och dela gärna på kristet internet. Ja gärna utanför det specifikt kristna också, förstås, men jag förväntar mig att primärt kristna ska vilja visa deltagande med sina trossyskon i Egypten.

4 thoughts on “Minnesstund för de koptiska offren i Egypten, sö 23/4, Södertälje

      • När de bara skickar ut info via sina kontaktnät blir vi svenskar lite nervösa, inte sant! eftersom det inte är så vi brukar bete oss. Jag frågade uttryckligen om spridning på ”öppet internet” och fick svar med samma formulering, så det kan inte rimligen vara missförstånd. De gör förmodligen bara som de är vana att göra hemma i Egypten.Där kan de inte förvänta sig så mycket intresse utanför de egna leden, kanske.

        Att skicka ett slags kondoleanser till den minnesgudstjänsten är IMHO en handling med mer innehåll än att exv. gå med i en Facebook-grupp. Alla församlingar som inte har någon representant som går på minnesgudstjänsten kunde gärna göra det, exv. Om de får för många för att kunna läsa upp alla är det väl bara bra.

        Gilla

  1. Ping: En länk | Rambling thoughts

Kommentera

