När Rebella saknade agendan

Jag fick en psalmbok med ett vitt blad instoppat i, men det var ett annat blad. Inte agendan. Den som bladat i agendor i psalmböckerna hade gjort en miss.

Jag kan inte påskserien, så jag fick inte ens noter på det okända – det står inte i psalmboken va? Nåja, det fick gå det med. Jag accepterar numera att lite halvt bli åskådare mellan varven.

Till min förvåning saknade jag agendan. Jag sjunger inte a vista, direkt från okända noter, men jag hade gärna velat ha notbilden som stöd. Och en del andra element, lästa talkörsmässiga, missade jag väl också.

Agendahataren Rebella har svängt? Det verkar inte bättre.

Det är väl helt enkelt så att jag sjungit väldigt lite de senaste årtiondena. Ju mer jag sjungit, desto mindre jobbig har notbilden blivit. Jag börjar kunna använda den, igen.

Missförstå mig rätt. Jag använder noterna fortfarande mest som neumer, som ungefärliga tecken. Mycket mer än så har de aldrig varit för mig. Rytmen kan jag läsa samt om det går uppåt, stannar på samma ton eller går neråt, som steg i skalan eller språng. Inte mycket mer än så. Men jag blir inte längre helt väck i skallen av att försöka sjunga efter okända noter.

Det tar sig.

Och det har varit riktigt roligt att ta fram sångrösten ur malpåsen. Någon storsångare har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli, men ändå.

Om inte kyrkvärden missat att stoppa in agendan i just den här psalmboken. Hur länge hade det dröjt innan jag upptäckt att jag faktiskt har vant mig vid de där agendorna, och åtminstone om det sker mitt i ett byte mellan olika kyrkoårstider saknar den när jag inte får någon?

7 thoughts on “När Rebella saknade agendan

    • Står gudstjänstordningen i Cecilia då?

      Egentligen är det ju ingen skillnad på en gudstjänstordning som står i psalmboken och en som står på löst pappersblad. Skälet till de lösa papperen är väl att det numera kan vara så många olika gudstjänstformer, varav många inte står i psalmboken. Och så vet jag inte om noterna till det liturgiska under olika kyrkoårstider står i psalmboken? Eftersom detta var en högmässa kanske jag hade kunnat leta fram allt i psalmboken, bara jag varit förberedd och vetat var?

      Gilla

  1. Påskvakans ordning finns i Cecilia men det är ytterst få som vet. Cecilia används för psalmer och mässans sånger. Ceremonimästarna och kyrkomusikern håller reda på ordningen. Biskopen behöver inte tänka på så mycket. Så fort han ska läsa så hålls en text upp för honom.

    Påvemässa kräver agenda eftersom mässan firas på latin som de flesta inte kan.

    Gilla

    • Fast ibland skulle det nästan behövas agenda, eller åtminstone tydliga anvisningar till rätt sidor i Cecilia. Mina ekumeniska sammanhang är bättre på församlingssvaren till biskopens slutvälsignelse än katolska standardförsamlingar, helt enkelt för att Sveriges Kristna Råd oftare utsätts för den välsignelsen :)

      Men ja, annars räcker det ju oftast som församling att ha tillgång till den vanliga mässordningen (som, Rebella, finns på de gråkantade sidorna i mitten – det enda som varierar är vilken eukarisktisk bön som används men den är det bara prästerna som behöver ha koll på). Möjligen kunde man i början av de större högtidernas mässor/gudstjänster tala om att ordningar för festerna finns längst bak.

      Vid påvemässan gällde ju också att vi inte kunde dela ut 18000 Cecilia, och att det var många ickekatoliker och ovana mässbesökare, så agendor hade nog behövts även om det varit på svenska.

      Liked by 1 person

  2. Har inget att invända mot det du skriver Magdalena. Jag skrev lite tillspetsat. Till präst- och diakonvigningar i domkyrkan görs en utförlig agenda. Tidigare fanns det agendor till långfredagen och påskvakan men numera hänvisas till Cecilia på långfredagen och i påskvakan är domkyrkan numera helt i mörker den första timmen eller så.

    Gilla

Kommentera

