Vad lagens förarbeten faktiskt säger om samvetsfrihet

Alla som primärt hämtar sin nyhetsförmedling från kristen press, vet att vi egentligen redan har samvetsfrihet vad gäller abort och alltid har haft. Det står i lagens förarbeten. Så säger iaf Ruth Nordström, en av Ellinor Grimmarks jurister, både här och där. Jag har sett henne påstå det på Twitter, ett flertal gånger. Exemplet nedan är ur en debattartikel på SVT debatt.

Barnmorskor har rätt till samvetsfrihet enligt abortlagen, abortlagens förarbeten, enligt barnmorskornas etiska kod och enligt Europakonventionen.

Även övriga punkter går att bemöta. Här bryr jag mig bara om abortlagens förarbeten. Där står så här. (Texten är inscannad med en hel del inläsningsfel, som jag har rättat.)

Frågan om sjukvårdspersonalens skyldighet att medverka vid abort har tagits upp av flera remissinstanser, vilka genomgående framhåller vikten av att det tas hänsyn till personalens önskemål att slippa delta i abortverksamheten. Enligt 13-15 §§ sjukvårdskungörelsen (1972:676) vilar ansvaret för fördelningen av sjukvårdspersonalens arbete i första hand på klinik- och blockchefer. Vid denna fördelning bör man självfallet inom sjukvården liksom inom arbetslivet i övrigt så långt det är möjligt la hänsyn till de anställdas intressen och förutsättningar i olika avseenden.

Jamendåså. Grimmark och hennes advokat har rätt. Det står i lagens förarbeten att man ska ta hänsyn till personalens önskemål att slippa delta i aborter. Eller?

Texten i förarbetena slutar inte där. Om man läser vidare hittar man följande.

Man bör därför undvika att till abortverksamheten binda sådan personal som av exempelvis moraliska eller religiösa skäl har svårt att acceptera sådant arbete. Detta gäller inte minst av hänsyn till den abortsökande kvinnan.

Går här att med den bästa vilja i världen läsa in stöd för att man ska kunna kräva att få jobba som barnmorska och ha garanti för att slippa göra aborter? Knappast.

Ruth Nordström och hennes medadvokater slirar på sanningen. De verkar läsa förarbetena till lagen ungefär som … som vissa läser Bibeln. De klipper ut vissa verser, och struntar i det som inte passar.

Antingen ljuger de, väldigt medvetet. Hur man kan tro att man slåss för sanning och rätt med lögnen som vapen, och att detta ska vara kristet – det är svårsmält. Eller så är deras läsförståelse inte bättre än så här. Jag vet inte vilken tolkningsvariant som är värre.

Länkar

Förarbeten till lagen. Se s. 76 och 77.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/kungl-majts-proposition-med-forslag-till_FX0370/html

Människor och tro, i radio idag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=416&artikel=6674297

Intervju, Dagen, idag.
http://www.dagen.se/grimmark-andra-barnmorskor-ber-mig-driva-fallet-vidare-1.953326

FAQ signerat RFSU: Vad handlar barnmorskemålet om?
http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Heta-fragor/Ratten-till-abort/Vad-handlar-egentligen-barnmorskemalet-om/


Frida Park, till mig på Twitter när jag i en serie tweetar påpekat Ruth Nordströms högst oseriösa twittrande. Det kunde bäst karaktäriseras som ”goddag yxskaft”, men advokatens fans lajkade och RT:ade de värsta ologiskheter för allt de var värda. Det tyckte inte Fru Park att jag skulle påpeka. Detta är alltså tidningen Dagens nya debattredaktör, som säger åt mig att hålla käften! Wow.

https://twitter.com/frupark/status/826546300497907712

Och nä, jag får inte många lajks på Twitter när jag skriver om såna här saker. Om mitt syfte att blogga och twittra var att driva kampanjer, då är jag den mest misslyckade kampanjmakaren någonsin. Men det är nog faktiskt inte jag som driver kampanj i den här frågan.

2 thoughts on “Vad lagens förarbeten faktiskt säger om samvetsfrihet

  1. Lagens förarbeten blir ju ganska intressanta här, för det gällde vad jag kan förstå en anställning med placering på en förlossningsavdelning.
    Med en sådan placering har väl arbetsgivaren rimligen gjort just det att skilja personal med samvetsbetänkligheter från arbetsuppgifter som kan innebär abort?
    Jag har ju tidigare påpekat den arbetsrättsliga aspekten som då krockar med samvetsfriheten i det fall arbetsgivaren även erbjuder aborttjänster. En arbetsgivare som enbart driver en förlossningsavdelning får då svårt att hävda att den samvetsbetänklige inte är anställningsbar.
    Ett landsting däremot måste tänka på framtida omplaceringsmöjligheter. Detta kan dock enkelt lösas med en simpel kompetensmatris. Om den samvetsbetänklige saknar kompetensen (i detta fall den moraliska kompetensen) att genomföra en abort, så kan det inte bli tal om omplacering till en aborterande avdelning.
    Arbetsrättsligt har man då två olika fall, den om anställningsbarhet där det blir svårt att sätta dit arbetsgivaren för diskriminering då kompetensen att utföra abort saknas. Om det nu finns nämnt i befattningsbeskrivningen.
    Vid en befintlig anställning med placering vid en icke-aborterande klinik så har arbetsgivaren dock betydligt svagare på fötterna. Speciellt om individen kunnat utföra alla arbetsuppgifter under en längre tid.
    I det senare fallet kan man hävda att det inte är arbetsrättsligt korrekt av säga upp personal med samvetsbetänkligheter, men jag har för mig att det i detta fall gällde ingående av anställning.
    Om det gäller anställnings upphörande blir jag efter att ha läst lagens förarbeten mer övertygad om att det i så fall skulle röra sig om diskriminering.

    Gilla

    • På förlossningsavdelning utförs ett mindre antal, mycket sena aborter. Sen vill Grimmark ju heller inte göra A B C osv. Jag vet inte hur stort sjukhuset är, om ”förlossningen” är bara det eller mer allmän gynklinik. Något stort, mer välkänt sjukhus är det iaf inte.

      Ja, det gällde att byta ut sin ssk-tjänst mot bm-dito. Och som ssk har hon i viss mån jobbat kvar, mellan olika vikariat i Norge antar jag.

      Kejset skulle väl möjligen bygga på att hon var lovad tjänsten men arbetsgivaren ändrade sig. Vet ej om det skrevs kontrakt. Man borde kunna utgå från att om så gjorts, hade vi sett Nordström vifta med papperet.

      Ruth Nordström hävdar ju även att det redan finns samvetsfrihet inskriven i abortlagen. Vilket då bara hon och hennes polare upptäckt. Av något skäl har jag inte sett henne nämna någon lagparagraf … den där ljuger som hästar travar.

      Gilla

Kommentera

