Lera, fårgrind och Jeremia

Jag gav mig ut bland snåren i det lätta regnet. Bortom fårhagen, på framsidan av Nya slottet i Bjärka-Säby, hade små små blå blommor – violer? blåsippor? troligen både och – nästan slagit ut. Jättehärligt! men tillbaka på rummet upptäckte jag att brallorna blivit ordentlig leriga nedanför knäna. Smart, bruden. Du har ju inga andra långbyxor med dig. Resten av dagarna fick jag pussla med tajts och täckkjol. Det fick gå det med.

Jag hade tänkt att det är bra att ha lite lagom sömnbrist när jag kommer dit. Det brukar vara bästa sättet att ändra på dygnsrytmen; här skulle jag ju bli tvungen att kliva upp till en laudes
som börjar 5:45 (!) Det var rätt bra tänkt, men ändå fel. Mellan avslutningen på det completorium som avslutar dagen och laudes som inleder nästa är det bara nio timmar. Chanserna att sova igen sömnbrist är små. Andra morgonen vaknade jag en och en halv timme efter väckarklockan, i god tid till frukost men långt efter laudes. Elände! men jag insåg fort att jag nog behövt den sömnen. Det fick kosta en laudes. Men lite surt var det.

Hela dagen rutas in dels av bönetimmarna men också av mat och fika, mycket tätare än vad jag brukar äta. Dagen blir indelade i små små enheter att använda till något: bibelläsning, annan läsning, promenad, bön (förväntas man säkert ägna sig jättemycket åt när man är på retreat, men Rebella är nybörjare och är på denna punkt en smula sporadisk utöver tidebönen). Det borde vara jobbigt, men var faktiskt skönt. I min vardag har jag annars ofta stora oplanerade tidssjok. Jag fick en del tankeställare på hur jag strukturerar min vardag.

”Ärkebiskopens böneskola”, boken jag hittade i biblioteket, tipsade om att inte hålla på och titta på klockan utan sätta en timer och sen bryta när den ringer. Kapitlet handlade om att bli herre över tiden – intressant nog i en bok om bön. Man kan ju gissa att metropolit Anthony Bloom utgick från klostererfarenheter på den punkten. Någon ringer i en klocka och avbryter vad alla håller på med. En yttre rytm. Att lägga på ett yttre raster, en begränsning, som en hjälp att uppnå större frihet. Paradoxalt? eller logiskt?

Slottskapellet har ett vackert stengolv, men det upptäckte jag inte under Höstmötet. Då var golvet täckt med mattor, och de flesta av oss satt direkt på dem. Nu stod stolar i rader, längst fram i två segment vända mot varandra – som korstolar – och så rader riktade mot koret, som i en vanlig kyrka. Huruvida den som gästar i några dagar förväntas hålla sig i bänkraderna eller kan krypa in bakom husfolket var en smula otydligt – det formulerades olika på olika ställen. Men man hör ju bättre, det går bättre att sjunga med gruppen om man sitter närmare den, tyckte jag. Oftast smög jag mig in bakom kvinnorna i husfolket.

Med utgångspunkt från textläsningar samt tidebönens antifoner och cantica läste jag Jeremias bok och Hebreerbrevet, samt litegrann runtikring som placerade in de böckerna i sammanhang. Jag läste Anthony Bloom samt de teoretiska avsnitten i tidegärdsböcker av annat stuk än Bjärkas. När man bor på Nya slottet är det bara en trappa upp till Övre salen, där man kan sätta sig och be och meditera. Vi ska inte överdriva min flitighet i detta, men dock.

På övre våningen i Nya slottet ska det egentligen vara ganska tyst, av hänsyn till de som är på tyst reträtt. Ett par grupper passerade förbi med en övernattning vardera. Det där med tystnaden funkade helt ärligt lite si och så för de grupper som alls inte hade något sådant syfte med sin vistelse. Däremot visade alla en sund men inte överdriven respekt för Slottskapellets och Övre salens fokus och syfte. Det blev naturligt. Om det sitter människor tysta på stolsraderna därframme, när man kommer in i Slottskapellet tio minuter före vespern, då flamsar och slamrar man inte.

Inte förrän sista dagen såg jag att brädorna i grinden till fårhagen bildar ett kristusmonogram.

Kyrie eleison, säger vi idag. Jag tänker melodin som vi sjöng den i Bjärka-Säby. Herre förbarma dig.

Kommentera

