Att börja i det gemensamma

Det är i mötet det sker. Så hette min ström på Teologifestivalen, och det är verkligen sant. Mycket uppstår i möten, som inte blir till så länge man sitter på var sitt håll. Att prata med människor öga mot öga är alltid bäst. Möten är också min stora (men inte enda) behållning från Teologifestivalen. Vi misslyckades med att dra ihop någon större tweetup – Teologifestivalens storlek och upplägg inbjuder inte till improvisation – men jag träffade ett antal twitterbekanta om än de flesta ganska hastigt. Några träffade jag mer. Och andra bekantskaper var förstås helt nya.

Förutom rent personlig kul och trevligt-faktor var två möten viktigare än de andra. Det ena har jag redan bloggat om. Det andra var med en person som har bakgrund inom Church of England. I hen kunde jag spegla mig, få bekräftelse på mina egna åsikter och känslor, men också få synpunkter från någon som ser på Svenska kyrkan ur ett CoE-perspektiv.

Rebella var jobbig nog att ta upp diskussionsämnet inledningsgudstjänsten. Hen var först lite ovillig att diskutera saken, ville kanske inte vara jobbig och provokativ, men sedan kom det: Varför öppnade de med det där? Det kunde de ha tagit sedan.

Den synpunkten fann jag mycket klok. Om enhet i mångfald är målet måste man börja med det som är gemensamt. Det är ju också vad det där ekumeniska imperativet säger. Att man

bör alltid börja i enhetens perspektiv och inte i splittringens, för att stärka det gemensamma även om det är lättare att se och erfara skillnaderna.

Observera att jag har klippt imperativet lite, i början. Det handlar ju egentligen om lutheraner och katoliker. Jag skulle vilja hävda att det inte går att tillämpa detta gentemot andra, om man inte börjar med att göra det inom sin egen kropp.

Church of England verkar mycket bättre på att hantera det här, som mycket aktivt underhåller sina olika kyrkotraditioner – evangelicals, high church, broad church. Den gemensamma anglikanska identiteten är alla dessa förenade. Jag vet inte hurdana gudstjänster de har när de alla samlas, men jag betvivlar att de använder material som befinner sig på försöksstadiet och som på visst håll stött på mycket hårt motstånd. Det är liksom inte att börja i det gemensamma. Liturgiska experiment över huvud taget, vare sig trialogpredikan eller andra, hör inte dit.

I ekumeniken är det viktigt att man står fast i sitt eget, sade flera av personerna i panelen (”lotsarna” på teologifestivalska). Att man först är klar över sin egen identitet. Om det är sant kanske inte Svenska kyrkan borde syssla med ekumenik de närmaste tio åren, alls. Hon har nog med sitt eget.

Kanske ta inomkyrklig ekumenik som tema nästa gång, Teologifestivalen?

Länkar

Tidigare blogginlägg från Teologifestivalen:

Första intrycket från inledningsmässan.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/03/13/kyrkbankskackel/

Om när religion blir till kultur, eller iaf befinner sig i gränszonen.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/03/14/elefanten-i-koret/

Vad som var problemet med den gamla Svenska kyrkan. En ögonöppnare.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/03/15/det-dar-gamla-otacka-patriarkala/

Inledningsgudstjänsten, som jag inte tyckte om.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/03/16/plattetyder-teater-och-spektakel/

Mycket ekumenik i temana men rätt o-ekumeniska grejer på scen.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/03/17/gregorianikmappen/

Teologifestivalsgudstjänst nummer två.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/03/18/rebella-tvartemot-pa-stilla-massa/

Rebella fick pusta ut på gudstjänst utanför själva Teologifestivalen.
https://rebellasandra.wordpress.com/2017/03/19/en-liksom-folklig-hogkyrklighet/

One thought on “Att börja i det gemensamma

  1. Ping: Ritualism och personlighetsframhävande, del 2 | Rebellas andra

Kommentera

