När allt har återgått till det normala igen. Fast inte riktigt.

Dagen efter påvemässan var jag kvar i Lund. Jag spankulerade omkring på samma ställen där jag varit två dagar innan, och jämförde en stad fullproppad med präster och poliser med det normala vardags-Lund.

Jag hittade på nätet att det skulle vara vesper i domkyrkan på kvällen. Oj? Jag som förälskat mig i tidebönen på Höstmötet i Bjärka-Säby. Det fick bli ett sent tåg hem. Klart jag måste gå på den vespern.

Eftersom jag var tidigt på plats gled jag in en sväng på Bokhandeln Arken. Köpa med sig en massa böcker som jag ändå tänkt skaffa? Den jag helst ville ha var slut, och jag hade tillräckligt att släpa på ändå. Böcker kan jag köpa sen. Istället köpte jag en mössa i en butik i närheten, en mörkorange snyggmössa.

Inne i Lunds domkyrka såg jag en kvinna från en annan kyrkotradition tända ljus, henne som jag sen skrev en bloggtext om.

Före vespern var en kvällsmässa. Jag tog inte emot nattvarden – varför minns jag inte, men det var något jag inte trivdes med. Det finns väl inga bra teologiskt hållbara motiveringar till sånt beteende, antar jag. Länge ville jag inte ta emot nattvarden på ett nytt ställe öht, utan att först ha rekat hur det funkade i den här kyrkan och det här sammanhanget. Sen började jag göra alltfler undantag, och vid det här laget kan jag inte längre säga att det är min normala regel. Var den fortfarande det i Lund? Det kan mycket väl ha varit så.

Vespern hölls av Killans bönegård – nåt svenskkyrkligt ställe där man ber tidebön som inte är rakt igenom Psaltar-baserad utan innehåller texter från många olika håll – i ett litet skrymsle i Domkyrkans källarvåning, eller krypta som det heter. Jag reflekterade över vad i deras tidebön jag tyckte om, vad jag spontant inte riktigt trivdes med och vilka problem man kan få att hantera, om man utlyser offentlig tidebön i en kyrka där det flyter igenom ganska mycket folk. Jag beslöt mig bums för att leta upp tidebön i Stockholm, var det nu kunde tänkas finnas.

Beslutet att gå tillbaka in i Svenska kyrkan hade jag fattat redan innan jag reste iväg på min kombinerade Bjärka- och Skåneresa. Ändå hade jag en stark känsla av att påvemässan för min del blivit ett slags manifestation av mitt adjö, mitt avbrott på vandringen mot Katolska kyrkan som egentligen skett för ganska länge sen. Det enda som var nytt var väl att jag fått en inspirationskälla till. Om jag upplever Svenska kyrkan som ofta inte särskilt andligt djup, hade jag skaffat mig ett till ställe att stjäla ifrån: Bjärka-Säby. Katolska kyrkan var inte längre dit min håg stod, fast jag sen tackade nej av diverse skäl. Det finns intressanta grejer på annat håll också.

Faktiskt har det sen i höstas även känts en bra bit mindre komplicerat att sno från katolikerna. Jag har fått större distans, liksom. En ny relation till det katolska. Lite mer avspänd. Det är bra.

Jag har väntat med den här serien texter. Om man vill attrahera maximalt antal läsare ska man skriva direkt efter de händelser man beskriver men jag har behövt låta det hela sjunka undan lite. Dessutom ville jag undvika att de av mina personliga reflektioner och känslor som handlar mer om min resa och mindre om reformationsjubileet och påvemässan som sådana, ska tolkas som kommentarer över något som de faktiskt inte är. Förmodligen har den här väntetiden gjort det enklare för mig att sortera ut vad som är vad.

Länkar

Min text om kvinnan som tände ljus i Lunds domkyrka
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/11/02/vid-ljusbararen/

Om religiös stöld
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/11/01/den-stulna-bonemattan/

Rebella-bloggat om Bjärka-Säby
https://rebellasandra.wordpress.com/category/bjarka-saby/

Kommentera

