På torget, utanför VIP-gudstjänst

Den ekumeniska gudstjänsten skulle vara för VIP only. Det störde mig. Jo, jag förstår värdet i att alla de där höjdarna gör något tillsammans i just en gammal domkyrka som tillhört kyrkan ända sedan man även i Sverige erkände påvens överhöghet, men ändå. Det gjorde att enda alternativet för en riktigt gudstjänst var påvens mässa. Den tänkte jag gå på. Den ekumeniska gudstjänsten fick jag ”delta” i via storbildsskärm på torget – i den mån det nu är att delta, jag menar, går det?

Behövde man vara tidigt på plats på det där torget, för att få en vettig plats? Så blev det inte, men det gick inte att veta i förväg. Alltså var jag på plats medan torget var tomt, och sakta fylldes på.

En liten grupp trad-katoliker paraderade omkring med en Mariastaty samt skyltar som ifrågasatte vitsen med att fira ett ”uppror”. De gick fram och tillbaka, hit och dit, men lyckades inte väcka särskilt mycket uppmärksamhet. Ett ungt svenskt lundapar i ett gathörn förstod över huvud taget inte vad det var för kvinnostaty de bar omkring på. Nej, svenskar i gemen har nog inte särskilt bra koll på katolicismen. Naturligtvis känner de inte igen en katolsk präst på birettan heller.

Torget i Lund. En procession med män i svarta lång kläder med vita korta röklin över, som bär en Maria-staty. Prästen är nästan helt skymd, men letar man efter en biretta ser man honom. Bakom Maria-bärarna går civilklädda människor med demonstrationsskyltar. I förgrunden en kvinna i pälsjacka och mycket tajta jeans som tittar på.

Traddis-katolik-demonstrationen. På skyltarna står det saker som ”Dölj inte den katolska sanningen!” och ”Lyd Vår Fru av Fatima: konsekrera Ryssland!” Skylten ”Hur kan firandet av en revolt bringa enhet?” är delvis skymd, liksom prästen i biretta (svart hatt med rund tofs).

Folkmängden ökade sedan mässan börjat. Många hade stått utanför domkyrkan i hopp om att se påven, och sökte sig mot storbildsskärmen först när den fasen var helt säkert över. Gick det att delta via TV-skärm? Nja. Vi var många som försökte åtminstone litegrann, att läsa med och sjunga med. Jönsiga TV-kommentatorer med dålig koll förstörde en hel del.

Lagom till att alla som tänkt sig till torget hunnit dit från avspärrningarna runt domkyrkan nalkades ett långt tåg av vitklädda människor med olika varianter av vikta pappersstrutar på huvudet, hack i häl på traddis-demonstranterna med Maria-statyn. Det såg ut som om de var ute efter att medvetet plåga traddisarna, som mycket riktigt såg ordentligt besvärade ut. ”Nej!” tänkte jag. ”Nåt slags antikatolsk demonstration.” Flera av mänskorna på torget såg tydligt förargade ut. Någon förolämpar de katolska gästerna! Illa!

Inget jättebra foto, men man ser iaf i runda slängar 40 vita pappershattar, alltså mitra-imitationer, skymta en god bit bort i folkhavet.

En bit bort ser man en lång rad människor med vita vikta pappershattar på huvudet. Studenttåget med idel påveimitationer var långt. Detta är bara den första delen. Hur många kan de ha varit? Mellan 100 och 200 personer, gissar jag.

Det var dock inga antikatoliker – vilket grupp skulle ha både iddats och lyckats organisera den typen av skymfning? utan Lunds studenter som passade på att ha roligt. När traddisarna fortsatte ut från torget på en av sina eviga rundor runt Domkyrkan stannade det vitklädda studenttåget kvar. Till en början var de skräniga och jobbiga och måste ha stört ordentligt för de som stod i närheten, men de stillade sig alltmer.

Den här göken var studenternas anförare. Det slumpade sig så att han och jag åt på samma pub, efter att mässan slutat. När jag sade till honom att flera katoliker tagit illa upp såg han uppriktigt ledsen ut och sade att det hade inte alls varit meningen.

Från gudstjänsten på storbildsskärmen minns jag allra bäst organisten Ulf Samuelsson som improviserade ingångsmusiken. I min världsbild är det mest bara jazzmusiker som regelbundet improviserar. Jag blev råimpad. Senare under gudstjänsten letade sig en kamera upp på orgelläktaren och zoomade in organisten som rockade loss på orgelpallen. Undras om han är sådär yvig i vanliga fall, eller om en TV-kamera får honom att showa lite.

Mot slutet av gudstjänsten började folk droppa av. De begav sig till Malmö, för att hinna dit i tid till påvens entré på det där eventet. Jag hade bestämt mig för att hinna en grej ordentligt istället för två halvdant och stressat, och stod kvar på torget. De flesta av studenterna hade gått vidare för länge sen, men några stod kvar med sina små vikta pappersmitror på huvudet och blicken fixerad på TV-skärmen. Så lustigt. Det var verkligen bara förmåga att läsa religion, avsaknad av förståelse av vad som är sårande. Inget annat. (Inte hos alla av dem, i alla fall. Det kan säkert ha funnits alla möjliga motivationer i det tåget.)

Mässan var slut. Jag gick mitt varv runt avspärrningarna, nu åt andra hållet. Gick in på en pub och åt. Sen tänkte jag att jag skulle leta upp det där eventet på Malmö stadion på film – det måste väl ligga nånstans – men jag struntade i det. Det får vara så här, precis så här. Det jag upplever, det upplever jag. Resten lämnar jag därhän.

2 thoughts on “På torget, utanför VIP-gudstjänst

Kommentera

