Fotbrädan på kyrkbänken framför – eller vad det nu är?

De flesta kyrkor, kanske alla kyrkor som har klassiska kyrkbänkar, har en lustig liten bräda nere vid golvet som sitter på kyrkbänken framför en. Ibland är den helt horisontell men oftast mer eller mindre lutad. Jag har ibland satt fötterna på den och utgått från att det är vad den är till för, men det finns ingen annanstans än i kyrkor där man rutinmässigt har anordningar för folk att placera sina fossingar. Den är nog egentligen till för något annat.

Katolikerna har avsevärt glesare mellan sina kyrkbänkar, än vad det är i en vanlig svensk kyrka. De trycker nämligen in en knäfallsbänk, en decimeterhög ordentligt stoppad sak, mellan bänkraderna. Hur såg såna knäfallsbänkar ut förr i världen? Inte kan man ha haft stoppade sådana i varje bänkrad. Kan de där fotstöden från början ha varit ett slags knäfallsbrädor? Något att placera knäna på, så de kommer upp en liten liten bit från marken och byxknäna inte solkas ner av slask som kommit in med skorna. Sen blev de kvar, som en kyrkoinredningsdetalj som liksom skulle vara så, fast ingen egentligen hajade varför?

I äldre kyrkohandböcker, även in på 1900-talet tror jag? stod det att församlingen skulle knäböja under vissa moment. Det följdes inte alltid, men det stod så. Undras om någon av de brädor som jag vårdslöst placerat mina skoklädda fötter på faktiskt har används, någon gång, för knäfall.

Om man knäfaller på brädan i en sådan kyrkbänk måtte man flåsa grannen framför i nacken. Det kan inte funka såvida inte alla gör samma sak. Och så var det väl tänkt, en gång i tiden.

De där brädorna har förmodligen ofta slitits och bytts ut. Kanske de ursprungligen stack ut lite mer, och var bättre i sin funktion som knäfallsbrädor, än vad de är nu.

Det är min teori. Har någon en bättre?

10 thoughts on “Fotbrädan på kyrkbänken framför – eller vad det nu är?

  1. Jag har ibland försökt testa att knäfalla på den lilla bräda och det har inte funkat. Så jag lutar åt fotstöd.
    I handboken före 1986 år handbok (1942?) stod det uttryckligen att församlingen skulle knäfalla eller böja sig framåt, t.ex. vid Fader Vår. Det var dock sällan jag såg någon knäfalla.

    Liked by 1 person

    • Sedär, du har testat min teori i praktiken. Jag tror dock att brädorna kan ha haft annan utformning förr. Att de stack fram mer, och gick att använda. Kanske det också var lite glesare mellan bänkraderna då, men om alla knäfaller samtidigt torde det inte behövas.

      Om de INTE ursprungligen var till för knäfall. Skulle folk knäfalla mitt i slasket då? Verkligen?

      Gilla

      • De fotbrädor jag testat var i någorlunda gamla träkyrkor, typ 1700-tal eller tidigt 1800-tal.
        Problemet var att fotbrädorna satt nästan under, eller rent av framför, psalmbokshyllan, så kroppen blir väldigt tillbakalutad vid ett knäfall.
        Mina 193cm gör att hakan åker in i psalmbokshyllan och kroppen lutar bakåt som en upp och nervänd 7:a.
        Klart obekvämt för mig som gärna knäfaller med kroppen i lodlinjen p.g.a. knäproblem.
        Så mitt antagande om fotstöd är mer grundat på fysiologiska funderingar än teologiska.

        Gilla

  2. Du har med säkerhet rätt i dina funderingar. På sin tid tänkte jag ofta på varför knäfallet försvann i Svenska kyrkan. Det finns ju massor (nåja) moment i guddtjänsten där skulle varit naturligt att knäfalla.
    Numer knäfaller jag naturligt glatt i katolska kyrkan. T o m före och efter mässans början. (Det är ingen allmän ded.)

    Liked by 1 person

  3. På Twitter fick jag en högst relevant kommentar från vårt östra grannland. Tuomas Anttila skrev

    Åtminstone i karolinsk-gammalluthersk tradition i Finland används de fortfarande för att böja knä i syndabek+Fadervår+instift

    I trådens fortsättning visar det sig dock att även de nutida finländarna har svårt att få den där brädan att riktigt funka. Vi är längre nu. Kan det vara en förklaring? (iofs betvivlar jag att själva brädorna ifråga är lika gamla som kyrkorna)

    Gilla

  4. Ping: Fotbrädan revisited | Rebellas andra

Kommentera

