Öppet brev till församlingen jag gästade i söndags

Du, jag är ledsen. För att gå rakt på sak: det kommer inte att bli du och jag. Vi passar inte för varandra.

Du har dina fördelar. Så skönsjungande präster har jag inte hört någon annanstans, och välsjungande präster är sannerligen inte bara kosmetika. I mycket annat gör vi olika val, du och jag, men på den punkten förstår jag verkligen din prioritering. I min perfekta församling – den som inte finns – där sjunger prästerna som dina. Nu kan man inte få allt, så i slutändan kanske jag väljer en församling vars präster inte sjunger alls. Jag vill bara säga att jag verkligen förstår att det finns människor som uppskattar och värdesätter dina goda sidor. Det syntes ju också i antalet besökare sist.

Vi är som sagt inte rätt för varandra. Jag retade mig på så många saker i den gudstjänsten så det är inte klokt. Jag är för kräsen, jag vet! men förutom de ögonblick då sjungande präst gjort en öppning rakt upp till himlen högst påtaglig, lyckades din speciella blandning genomföra en stadig promenad på mina nerver. Men jag tänker inte försöka få dig att ändra på din blandning. Du ska väl vara som du är, antar jag. Kör du ditt rejs så kör jag mitt, någon annanstans.

Men jag har ett tips till dig. Jag hoppas att du vill lyssna.

En av de saker som verkligen störde mig var att agendan inte stämde. Vid åtminstone två tillfällen sjöngs det annorlunda än vad som stod. Efter en stunds förvirring greppade jag problemet: det står fel i agendan. Där var tryckt något annat, som inte gällde denna dag, denna mässa.

Då blev jag sur. Riktigt, riktigt sur. Så nonchigt, tyckte jag, att ha agendablad som luras.

Resten av församlingen verkade inte bry sig alls. De knatade på, visste precis. Det gjorde dem inget att det stod nåt annat i agendan.

Det tog mig hela dagen att förstå vad det betydde. Sent på söndagskvällen trillade poletten ner.

Kära församling: du behöver inte den där agendan. Du skulle klara dig finelifinfint utan den. Den är som elefanten Dumbos berömda fjäder, som han inte tror att han kan flyga utan. Agendan finns där för den måste vara, bara – så tror du. Men du behöver den inte. Bevisligen gör du inte det. Att församlingen inte störs när det står fel, bevisar det.

Har du funderat nån gång på att helt enkelt köra utan agenda, och känna efter hur det funkar att stuffa loss utan? Du ska inte tro på allt dumt som påstås om att vara agendalös! Det kan bli skumpigt, säger folk. Jo kanske lite, men ändå rätt sällan. Dessutom är lite skump inte så farligt som somliga vill tro. Var inte orolig för att tappa formen, som en del kanske försöker inbilla dig. Det är en ren myt.

Testa att kasta agendan! Upplev den okorsetterade friheten, utan stramande åtsittande tvångströja. För den skull måste man inte samlas och bränna agendor på gatan, som myten hävdar. Men den revolutionerande befrielsen i att slippa, den är sann. Jag lovar.

Man får förstås ha agenda om man vill! Självklart. Jag säger inget annat. De flesta församlingar har förmodligen tillfällen där en sådan kan vara till hjälp. Dessutom finns det ju församlingar som är lite framtunga, och faktiskt behöver ha agenda jämt. Då ska de ha det. Men jag lovar dig: du tillhör inte dem! och det är inte en förolämpning, utan en komplimang. Det är inte de som har bättre utrustning, utan du som är bättre balanserad.

Så. Det var mitt råd. Sen gör du som du vill.

Det blir alltså inte du och jag. Jag kommer att hållas någon annanstans på söndagarna. Men du! Tror du att vi ändå kunde vara lite kompisar? Jag menar, utöver två för mig rätt irriterande söndagsgudstjänster har jag ju varit på ett annat, mindre arrangemang hos dig som var överraskande trevligt. Där kan jag nog lära mig en hel del, och inte bara – kanske inte ens främst – det som officiellt står på ”läroplanen”, om bildspråket ursäktas. Och så är jag sugen på att snylta lite på dina skönsjungande präster.

Kompis som kilar förbi och hälsar på ibland – får jag vara det? Om vi kan hålla det på den nivån, utan att någondera parten blir sur för att man önskar för mycket av den andre. Kan det vara nåt?

Fundera på det, i alla fall. Sov på saken.

Med försiktigt hopp om fortsatt vänskap,
din (?)
//Rebella

 

P.S. Om du trots allt väljer att behålla agendan, vore det smart att justera den så att den passar. D.S.

2 thoughts on “Öppet brev till församlingen jag gästade i söndags

Kommentera

