Hur går det till att konvertera till Svenska kyrkan?

Den som vill konvertera till Katolska kyrkan har en ganska lång, och tämligen väldefinierad process framför sig. Rimligen har de ortodoxa kyrkorna likartad hållning. Vad jag undrar är: hur beter sig Svenska kyrkan i motsvarande situation? alltså när människor som är döpta i en annan kyrkotradition kommer och vill bli medlemmar?

Själv gick jag ur kyrkan som ung. När jag sedan ville gå in igen var det bara att skicka in ett papper. En bekräftelse anlände i min brevlåda, och så var det klart. Jag behövde inte träffa och prata med någon eller så. Jag är ju nu döpt i Svenska kyrkan, och har en gång varit medlem. Är det lika enkelt för den som kommer från en annan kyrka: i anmälan berätta när och var man är döpt, och så är saken biff? Eller kommer någon av församlingens präster att höra av sig, och vilja tala med vederbörande?

Om det är en katolik som vill gå över till Svenska kyrkan. Håller kyrkoherden då ett strängt förhör på temat nåden allena samt korrekt inställning till helgon, innan personen blir insläppt?

Finns undervisningsplan? (jämför hur man hos katolikerna får gå och läsa på i minst ett år)

Är det någon skillnad, beroende på från vilken kyrkofamilj den presumptiva svenskkyrkomedlemmen kommer? Equmenia och Pingst har båda en lång tradition av ”dubbla medlemskap”. Icke så Katolska kyrkan, och vad jag förstår inte heller de ortodoxa. Begär Svenska kyrkan att man först ska lämna RKK resp. sitt ortodoxa samfund, eller tycker man att det är något för den enskildes samvete – den enskildes relation till sin katolska eller ortodoxa kyrka lägger man sig inte i?

Görs något formellt upptagande, någon liten ceremoni motsvarande konfirmation eller så?

Finns standardprocedur, eller ser det väldigt olika ut på olika håll?

Någon som vet hur det ser ut rent allmänt? eller åtminstone i den egna församlingen?

15 thoughts on “Hur går det till att konvertera till Svenska kyrkan?

  1. Rent allmänt ställ frågan om man är döpt.
    Men sedan är det inte individens tro det kommer an på, utan kyrkans.
    Men jag kan skicka en bulvan som ställer frågan.

    Gilla

  2. Fast det finns inget sådant ”…och begär undervisning” för den som är konfirmerad i annan kristen kyrkas ordning? Frågan är då om man, om man är både döpt och konfirmerad i annan kyrka, ska kryssa i båda de rutorna?

    Gilla

      • Jag ser det snarare tvärtom med konfirmationen. Är man barndöpt är det egalt var, de flesta kristna samfund i Sverige erkänner varandras dop som giltiga (i alla fall på nationell nivå, frikyrkliga församlingar samt ortodoxa samfund kan ha annan dopsyn), och var man är döpt säger ingenting om i vilken tradition man sedan är fostrad. Däremot är det relevant var man fått sin undervisning. Skulle vilja slå ihop frågorna till ”jag är döpt men inte konfirmerad, eller döpt och konfirmerad i annat samfund och begär undervisning i Svenska kyrkans tro”.

        I mina ögon ingår det liksom att man är döpt om man är konfirmerad, lite som att jag inte kryssar i både grundskola, gymnasieskola och högskola om min utbildningsnivå efterfrågas, utan bara den högsta av dem.

        Noterar att det är Kyrkoordningen som är märklig med avseende på vart begäran om undervisning hör, blanketten följer bara Kyrkoordningen.

        Gilla

      • Det jag tyckte var självklart var sista meningen: att den som kommer från exv. lutherska kyrkan i Finland och är konfirmerad där, ska fylla i två rutor inte en. Det intressanta med dennes konfa har då (enligt det vettigaste tips jag fått) inte alls att göra med upptagandet, utan med att den som har en av SvK godkänd konfa ska få det inskrivet i papperen från början, så det inte blir något mackel om vederbörande senare kommer och vill bli diakon eller präst.

        En katolsk konfa är mao ointressant. Det följer inte in med i registret. Däremot alla lutherska, och gissningsvis de anglikanska? (osäker där)

        Jag har fått ett tips till, att kolla i en version av kyrkoordningen som har kommentarer. Finns på KB.
        http://libris.kb.se/bib/16930707

        Gilla

  3. Det verkar ju rätt märkligt att man ska ansöka om att bli medlem och därefter därefter få undervisning i Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.
    Skulle det inte vara en vettigare ordning att först få undervisningen och sedan avgöra om man vill bli medlem eller inte? Jag skulle personligen läsa på först och bestämma mig sedan, oavsett om det gäller medlemskap i ett politiskt parti eller Svenska kyrkan.

    Har varje församlingen ett eget undervisningspaket i Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, eller är det något som utformats centralt. Jag kan ju tänka mig att det finns en del regionala skillnader om man inte har ett centralt material.
    Personligen tycker jag att det är märkligt att konfirmation i vilken kristen kyrka som helst gör att man inte behöver någon undervisning om Svenska kyrkans tro. För även om om alla i SvK inte vet om det, så finns det vissa skillnader i tro mellan andra kyrkor och SvK.

    Gilla

    • Den där tolkningen gör du utifrån ansökiņgsblanketten antar jag. Det står ingenting i kyrkoordningen om att konfirmation skulle göra skillnad. Se tidigare postad länk.

      Utifrån åsikten att SvK har en specifik lära vore det rimligt att göra som du säger: undervisning först, ansökan om medlemskap sen. Nu verkar det väl sim att SvK:s identitet snarare är pluralismen.

      Jag slängde ut en fråga på Twitter. Hittills inget som tyder på att mer undervisning än ett samtal är brukligt. Inför vuxendop varierar det väsentligt hur mycket undervisning dopkandidaten får. Men det verkar vara helt OK att inträda i SvK och behålla sin tro som den är, oavsett om man kommer från RKK, någon ortodox kyrka eller en frikyrka.

      Gilla

      • Det är väl snarare pluralismen som är problemet. Frågan är om församlingarna följer kyrkoordningen och ger undervisning om Svenska Kyrkans tro, bekännelse och lära, eller om de bryter mot KO på den punkten?
        Sedan kan jag ju tycka att det tyder på ett ekumeniskt oförstånd att jämställa konfirmation i alla kyrkor som inte är evangelisk-lutherska. Ortodox konfirmation sker ju så tidigt att det knappast är fråga om föregående undervisning.

        Gilla

      • Det står inte i kyrkoordningen att församlingarna måste ge utifrån kommande medlemmar undervisning. Det står att den som efterfrågar sådan undervisning när den ber om medlemskap, skall bli medlem. Men om undervisningens själva utförande, hur eller ens om, står inget alls ^^ Inte just här iaf. Kanske det står någon annanstans. Men jag är skeptisk.

        Du tycker pluralismen är ett problem. SvK är mer Jag är pluralistisk and I’m proud, get over it. Jag står väl nånstans mittemellan.

        Gilla

  4. Ping: Undervisning först och inträde sen vore väl rimligare. Eller? | Rebellas andra

Kommentera

