Också ett slags gospel

Vad är det du går och gnolar på? frågar jag. Min kollega tvekar lite, och så svarar han: gospel.

Han tillhör möjligen någon katolsk partikulärkyrka av det mer orientaliska slaget, men är troligare ortodox. Det han sjöng hade låtit sådär lagom exotiskt, på främmande tonspråk. Jag tolkar det som att det han sjungit på är något ur mässan. Kanske han är med och sjunger, är med i någon typ av kör, eller är försångare. Eller så är han bara sångglad församlingsmedlem.

Det är inte så många år sedan jag på min arbetsplats yttrat, hårt och definitivt, att ”jag är ateist”. Jag ville slippa ifrån de ständiga och ganska påfrestande diskussionerna mellan vår rabiatmuslim och vår entusiastiske, mellan varven även hantämligen påfrestande rabiat-evangelikal från Syrien. Efter det yttrandet dröjde det inte längre innan jag började söka i religionen, men jag har aldrig tagit upp det på jobbet. Jag vill inte behöva diskutera med rabiatmuslimen och evangelikalen huruvida Isa och Jesus resp. Maryam och Maria är samma.

Men där och då var det hårt att inte kunna visa mer, ärligt intresse, och få veta lite mer om musiken i den kyrkotradition denne glada, trevliga och duktiga kollega tillhör.

2 thoughts on “Också ett slags gospel

  1. Men kan du inte vara intresserad musikaliskt, utan att för den delen blanda in religionen mer än som plattform för musiken? Jag har ju ett antal hårdateistiska vänner som utan att blinka deltar i gudstjänster för att de tycker det är så vansinnigt roligt att sjunga i kör.

    Gilla

    • Det finns gränser för hur mycket jag vill ljuga och förställa mig. Det blir konstigt.

      På nästa jobb gör jag entré med en lite annan identitet. Men så länge jag jobbar här, får det vara så här. Av flera skäl.

      Gilla

Kommentera

