Juluppropet, till slut

En nyhet fick mig att bestämma mig. Eller egentligen, nyheten – som redan är någon dag gammal – om en tioåring som ska utvisas tillsammans med in far när mor och syskonen får stanna, tillsammans med ett tweet om hur tweetarens flöde fylldes av berättelser om människor som på grund av Donald Trumps exekutiva order separerades från sin make/maka och ibland även barn. Det får vara någon måtta, liksom.

Jag har fortfarande inte hajat exakt vad Juluppropet står för. Jag vet inte om jag ställer upp på allt. Men inte skilja familjer åt, såpass humana måste vi ändå kunna vara.

Eftersom jag befann mig i Södertälje gick jag in i en kyrka där, med tanken att där nog ligger en lista att skriva på. Det gjorde det. Namninsamlingen är öppen idag och imorgon, sen stänger den, så det var i elfte timmen (nåja, bildligt talat).

Länkar

Ainaz, 10 år, utvisas utan sin mamma, NWT 28/1
http://nwt.se/karlstad/2017/01/28/ainaz-10-ar-utvisas-utan-sin-mamma

Juluppropet. Man kan skriva på även på nätet, om man föredrar det.
https://www.juluppropet.se/

Kommentera

