Gregorianik for dummies

Att försöka ta ut psalmtoner efter noter är en märklig upplevelse. Jag kan inte jättemycket musikteori, men jag vet det absolut basala – och det jag vet och kan gäller inte här.

Två b-förtecken, okej. Där resp. där byter vi ut en vit tangent mot en svart – fast jag har varken vita eller svarta tangenter, jag har små metallbrickor i två rader att slå på med små klubbor, men systemet är detsamma. Med just denna uppsättning toner förväntar jag mig att ha en viss grundton, och att melodin huvudsakligen ska ligga längsutefter vissa ackord.

Det gör inte den här melodin (eller psalmtonen, heter det. Skriv nu 50 gånger på svarta tavlan: psalmton, psalmton, psalmton, psalmton, psalmton). Den behagar låta som om den tillhörde en helt annan durskala än de där förtecknen angav – ända tills en enda ton sticker ut. En enveten liten ton berättar att nehej du, nu försökte du göra om det här till en vanlig dur-tonalitet och den gubben gick inte!

Det här är inte dur eller moll. Det är kyrkotonarter. Jag kan ordet, men vet inte vad det innebär i praktiken.

Kan man sätta ackord till det här, utan att förvanska? Jag tror inte riktigt det, va. Inför påvemässan lyssnade jag på några inspelningar av sjungna Pater noster, med komp. De jag fått som länkar var väl okej, men jag hittade också en där Johannes Paulus II sjöng Pater noster till ett komp som bara skriker ”nu vill melodi och komp helt olika saker, de bara låtsas sträva åt samma håll men det ligger helt på ytan, egentligen går inte det här”.

Inga standardackord, alltså. Tonika, dominant och subdominater lyser med sin frånvaro.

Finns nåt annat sätt att bygga ackord till kyrkotonarter? Hur är den här tonaliteten konstruerad, om man bryter ner den i byggstenar? och hur programmerar man in de byggstenarna i musikdelen av hjärnan?

Enklast kanske är att lyssna på massor av gregoriansk musik. Sån där munksång, de där plattorna som var jättepoppis för något årtionden sedan. Men det vore lite kul att lära sig något om teorin också. Gregorianik för dummies, är’e nån som vill hålla en sån kurs? Jag är på!

Länkar

Vänta nu, här är det en stämma mitt i gregorianiken? Hur är den konstruerad?
https://www.youtube.com/watch?v=kK5AohCMX0U

3 thoughts on “Gregorianik for dummies

  1. Har inte kollat igenom hela den här sidan men lite grand om notationen finns på http://interletras.com/canticum/eng/notation_ENG.htm

    Jag vet att Anders Ekenberg hållit kurser lite av och till, men det var nog ett tag sedan nu…

    Gregorianiken är på många sätt intuitiv. Noterna kom till som stöd för minnet, inte för att förmedla melodier till någon som skulle lära sig efter noterna. Ofta följs texten, så att noterna skapar och stärker betonad stavelse. Det är sjungen läsning och bön, inte i första hand musik. Den har alltså i första hand traderats muntligt, på gehör, och personligen tycker jag också ofta det är så det är lättast att lära sig musiktypen (oavsett vilken sorts noter som används). Med noter är det lätt att fastna i att det ska vara metriskt och exakt, gregorianiken är mycket mer organisk och blir bara platt om man fastnar i notbladet. Så lyssna, lyssna och sjung själv. Läs texten innan du sjunger, för att få en känsla för orden – ofta har moderna utskrifter av den latinska texten accenter eller annan markering av betonad stavelse, annars kan man snegla på noterna som ofta visar viken stavelse som betonas genom att ha någon typ av notfigur (melism eller liknande) just där. Bryt av med Garmarnas Hildegard-skiva som borde gå att hitta på YouTube eller Spotify, de gör väldigt roliga saker med den organiska och egentligen helt orytmiska bönen som får kommunicera med taktfasta trummor.

    Jag ska kolla igenom våra musikteoretiska resurser hemmavid, så kanske jag kan tipsa om vad du kan be biblioteket beställa hem om du vill fördjupa dig :)

    Liked by 1 person

    • Jag googlar mig fram till några gamla kurser. En ”gregoriansk reträtt”, bland annat. Men inget aktuellt. Jag tar oerhört gärna emot tips. Böcker i all ära, jomenvisst. Nog kan jag kolla lite i böcker, men inget går upp emot folk som demonstrerar.

      För jätte-jättelängesen har jag i en basal kurs i musikhistoria fått demonstrerat hur de första försöken att skapa stämmor gick till. Man lade exakt samma melodi under, bara på stadigt intervall – är det vad som gjorts i länkexemplet? Är det en kvint, eller? Sen gjorde man ”spegelstämmor”, när en melodi går upp går en annan ner. Jag vill veta mer! Var? Gimme!

      Gilla

  2. Ping: Gregorianik, klaver, gehör och yttepyttesmå tonhöjdsskillnader | Rebellas andra

Kommentera

