Tolkningsnyckel till frikyrkopredikningar

De få frikyrkliga predikningar jag hört har jag haft rätt svårt för. De har varit för långa. För bluddriga. För otydliga. Vart är predikanten på väg? Jag trodde jag visste, men nu talar hen om något helt annat. Jag tappar intresse och fokus.

Häromdagen fick jag en förklaring till den frikyrkliga predikan, en nyckel. Såvitt jag ser stämmer det ganska bra. Twittraren tjajka sade ungefär så här:

Svenskkyrkliga präster håller en betraktelse över ett tema, men en frikyrklig predikan innehåller ofta flera beståndsdelar, på det här sättet:

Vem är Gud.
Vad vill Han.
Vad betyder det för oss.
Vad kan vi göra.

Jag har hittills bara försökt tillämpa tolkningsnykeln på en predikan, men den verkar användbart. Det där tillfällena när jag tycker ”nu börjar predikanten prata om något helt annat, var är den röda tråden?”, det är nog där det tas an en annan aspekt. Ett nytt håll, en ny infallsvinkel, med en ny liksom inledning. Jag sitter och försöker knyta ihop denna inledning med det förra som sades, och det blir avigt.

tjajkas analys är skapad utifrån 28 år i vad hon kallar för ”mellankarismatiska” sammanhang, ”mittemellan trosrörelse och prästkrage”. De flesta EFK-församlingar är vad hon kallar mellankarismatiska. Själva karismatiken lämnar jag därhän, men det här sättet att predika är nog inte begränsat till EFK.

Det händer minsann att man har nytta av Twitter.

Annonser

8 thoughts on “Tolkningsnyckel till frikyrkopredikningar

  1. Intressanta kommentarer av dig, både här och i andra bloggposter. Även om jag inte kommenterar, så läser jag vad du skriver. Och även när jag inte håller med så är det nyttigt med perspektiv utifrån som är annorlunda än de man redan har. Så tack för att du låter oss se din inre resa (eller vad man ska kalla det).

    Gilla

  2. Genom åren har många duktiga predikanter inom SvK fått sina predikningar publicerade efter sin död. De flesta av de mer berömda predikanterna kan knappast uppfattas som kortfattade.
    En av mina personliga favoriter, Henric Schartau, delade inte predikan i tre delar; Ingång, ämne och tillämpning. Ämnet är den förklarande delen som ofta uppdelas i flera delar som tar upp varsitt ämne.
    I mitt tycke har en riktigt bra predikan både skriftutläggning och tillämpning.

    Jag tror nog att många präster fortfarande predikar länge och i flera delar. Här finns det stor variation sett till fromhetstradition och geografi. Gammalkyrkligheten som lägger mest vikt vid predikan är dock en väldigt sällsynt företeelse i huvudstadsregionen.

    Gilla

    • Konversationen började med att jag kommenterade att det ofta skiljer i syfte mellan predikningar och att instruerande predikningar där syftet är att påverka församlingens beteende eller attityd ofta blir längre än rena betraktelser. Du har helt rätt i att även svenskkyrkliga predikanter kan hålla instruerande predikningar i många församlingar (men helt korrekt väldigt sällan i huvudstadsregionen där jag finns) och då är predikningarna också längre. I min förenklade analys kallade jag det kanske frikyrkopredikan, men egentligen var det hela syftesgenren jag tänkte på.

      Gilla

      • Vad gör man då om man inte tycker om predikantens ”uppfostran”? Byter församling?

        De här skrien omsistens, när SvK-medlemmar känt sig förklarade för dåliga människor eftersom prästen puffade för Juluppropet. Var de bara inte vana vid den instruerande biten?

        Gilla

      • Intressant fråga! Det finns ju även en del inom frikyrkan som reagerat mycket negativt på Juluppropet. Huvudinvändningen brukar vara att kyrkan inte ska vara politiserad. Predikanter brukar också försöka hålla sig borta från politiska ställningstaganden när de predikar och mer inrikta sig på individnivån eller på det civila samhället (dvs predika gärna om hur du kan hjälpa flyktingar, men undvik att i predikan be människor skriva under ett upprop till riksdag och regering)

        Gilla

      • SvK-präster kanske är ovana vid balansgången?

        Iofs misstänker jag att få eller ingen direkt uppmanat till att skriva på. Men att tala varmt om saken räcker nog för att ogillarna ska ogilla skarpt.

        Gilla

  3. Vad jag märkt mig själv sakna för den kortare varianten av predikan är vettiga tolkningsnycklar.
    Anders Sjöberg, f.d. rektor på Johannelunds Teologiska Institut, talar ofta om att ”Predikan är inte människors tankar om Gud, det är Guds tankar till människor.”
    Säger mig predikan något om Vem Gud är, vad Han gjort och gör, eller vad jag kan göra i förhållande till Gud?
    Om den inte säger något av detta finner jag predikan meningslös, alldeles oavsett i vilken typ av kyrkan den hållits.
    Men det hade inte varit fel med en större nyckelknippa.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s