Spridda intryck från en frikyrkogudstjänst

I Allhelgonakyrkan störde det mig att de som ordnade fikat måste gå tidigare ifrån gudstjänsten. Man förberedde det mesta innan, men sen skulle allt vara färdigt när gudstjänsten var slut. Tevattnet hett, och så. Märkligt, tyckte jag, att det förutsattes att det inte var något problem att bryta upp tidigare från gudstjänsten.

På det här stället sätter man sig lugnt ner och väntar på att fikat ska bli klart. Rimligen, tycker jag, är det så man bör göra och så görs det nog också på de flesta håll. Det är ganska säkert Katarina församling som är extremen här. Men gemensam sjungen bordsbön före kyrkkaffet, det undrar jag om man kör någonstans i hela Svenska kyrkan.

Själva gudstjänsten då.

En psaltarpsalm läses i kör. Tydligen ingår det alltid. Det är lite originellt. Kan det vara anglikanska spår, månne. Går det att anpassa psaltarverserna så att det på något sätt passar med textläsningarna? Inte känns det helt självklart, detta. Jag har ju inget emot Psaltaren men är den vanliga gudstjänsten platsen för detta? Kanske där finns någon logik som jag inte ser.

Pastorn bär röcklin och stola. Hen läser välsignelsen på icke lågkyrkligt vis: Herren beskydde och bevare er, inte oss. Detta är alltså en frikyrka men det enda i själva gudstjänsten som verkligen smakade frikyrka skulle jag säga var predikan. Frikyrkopastorer predikar för långt och med för många vindlingar så den röda tråden blir svårföljbar, är min (tämligen ringa) erfarenhet. I och för sig har jag nog sällan varit så okoncentrerad på en gudstjänst som den här gången. Av diverse skäl satt jag mest och tänkte på annat. (So sue me.)

Om jag ska vara här – jag säger om – då måste jag lära mig Vår fader. Jag har ju envist klamrat mig fast vid min gamla Fader vår.

Jag måste också lära mig en språkligt uppdaterad version av trosbekännelsen. Jag tror aldrig jag hört trosbekännelsen i den här språkdräkten. Det är i sig intressant, fast det urval av kyrkor jag besökt är för litet för att det eg. ska säga något. Man skulle kunna anta att de som önskat ha en riktig trosbekännelse, de har behållit 1917 års ordvändningar medan stockholmska församlingar som önskat modernisera raskt har bytt ut hela trosbekännelsen – som exv. Katarina församling, som har en ”trospsalm” istället (exv. ”Jag skulle gärna vilja tro”).

Så vad tyckte jag om det här?

Vet inte riktigt. Får ge det några gånger till, antar jag. Försöka vara lite mer närvarande är förmodligen ett bra tips.

4 thoughts on “Spridda intryck från en frikyrkogudstjänst

  1. Trosbekännelsens ”klassiska” ordalydelse, kan denna vara från 1942 års handbok?
    Jag har inte hört någon nyare språkdräkt på trosbekännelsen, men ser i mitt exemplar av den frikyrkliga Psalmer och Sånger att den står med där sedan 2003. Den texten har åtminstone förtjänsten att ha bytt ut det obegripliga ordet ”allmännelig”.
    Men läsandet av trosbekännelsen är inte så vanlig i alla frikyrkoförsamlingar.
    Fast jag borde nog hört den nyare varianten vid sonens konfirmation för några år sedan, även om jag inte minns det.

    Gilla

  2. Psaltarpsalm läses eller sjunges alltid i katolsk mässa, mellan den (oftast) gammaltestamentliga läsningen och episteln. Omkvädet/responsoriet bör knyta ihop psalmen med läsningarna så sammanhanget, kanske med predikans hjälp, blir begripligt.

    Gilla

    • Oj? Det har jag inget minne av (från mina hela tre katolska mässor).

      Rimligen ett anglikanskt arv, då. Men något regelrätt responsorium tror jag inte var med. Det verkar – jag extrapolerar från få data, men det verkar som om psaltartexten vid nattvardsgudstjänst väljs så den kan tjäna som något slags syndabekännelse.

      Gilla

Kommentera

