Gud ”finns inte”. Jag tror på honom.

Någonstans här på bloggen har jag diskutera vem som sagt ”det är lika sant att säga att Gud finns, som att han inte finns”. Jag minns inte med vem, eller ens vem jag tillskrev citatet men kanske hade fel. Poängen, tror jag, var huruvida det är en gammal formulering, från de tidiga apofatikernas tid, eller modernt liberalteologiskt bludder.

Av en slump råkade jag på ett gammalt blogginlägg på Läsarna av Patrik Hagman där han citerar Östkyrkans mystiska teologi av Vladimir Lossky.

Gud ”finns inte”. Jag tror på honom. Skulle han ”finnas” vore han en fånge i språket och alltså vår slav. Skulle vi ”finnas” vore vi fångar i vårt språk. Det äro vi också. Så fort jag vänder min dvärgblick till Gud och försöker fixera honom försvinner han för att bli tydlig överallt där han inte är. Hans frånvaro är förutsättningen för hans existens.

Det är inte exakt samma sak, kanske, men rätt nära. Här möts liberal protestantism och ortodox apofatisk teologi, säger Hagman.

I Sverige har väl de två riktningarna mötts främst genom KG Hammar. Frågan är dock om inte Hammar har sin väldigt egna twist på det apofatiska. Om han inte i slutändan drar slutsatser som är helt andra än de klassiska apofatiken. Det är länge sen jag lovade att skriva om KG Hammars Släpp fången loss. Det kommer… tror jag…

Undras om jag skulle klara av den där boken om östkyrklig mystik. Den säljs än, tydligen. Kurslitteratur på diverse universitetskurser, förmodar jag.

Länkar

Ämnet för Patrik Hagmans text på Läsarna är eg. en omläsning av Göran Tunström. Jag högg klorna i en liten utvikning, bara.
http://www.läsarna.se/encore-att-lasa-tunstrom-igen-och-igen-och-igen/

Vladimir Losskys Östkyrkans mystiska teologi.
Om boken, på förlagets sida
http://www.artos.se/ortodoxa-traditionen/ostkyrkans-mystiska-teologi
I SvD om boken, om Lossky själv samt om en senare utgiven textsamling Ljus av ljus. Uhm, det här låter… svårt.
http://www.svd.se/det-existentiella-morkret-som-enda-kompass

2 thoughts on “Gud ”finns inte”. Jag tror på honom.

  1. Rebella,

    Jag skulle vilja skriva mer, men det får lov att bli efter helgerna.

    Den enklaste vägen att förstå K G Hammar är att läsa den teolog och bibelforskare som han är adept till, nämligen Marcus Borg. Hans bok: ”Kristendomens hjärta – Att återupptäcka den kristna tron och leva ett helhjärtat liv”, är grundläggande för förståelsen av den starka progressiva strömningen inom Svenska kyrkan:

    http://www.bokus.com/bok/9789529353873/kristendomens-hjarta-att-aterupptacka-den-kristna-tron-och-leva-ett-helhjartat-liv/

    Tack Rebella för alla intressanta inlägg.

    God Jul

    Inez

    Gilla

    • Jag har inte läst Borg, inte egentligen Crossan heller. Tolkar det dock som om de herrarna tillhör tämligen parallella spår.

      När min att läsa-lista börjar omfatta fyra-fem riktiga teologer får jag smått panik. Ska jag lyckas läsa allt det får jag sluta blogga, och koncentrera mig på att själv läsa… det blir väl någon sådan period framöver, kanske. Vi får se.

      Gilla

Kommentera

