Det där juluppropet

Så, nu har jag äntligen läst det. Jag har inte orkat/iddats/velat. Hela ämnet är jobbigt. Alla diskussioner jag ser så förenklade.

För den som vet att dens yrke inte kommer bli degraderat till ”enkelt jobb” med svältlön är det lätt att hålla på sina moraliska principer. Hur höga principer har man egentligen, om man vet att det mest är andra som får bekosta dem? Lite så, undrar jag.

Sveriges politik i den här frågan har svängt hit och dit, först som ett resultat av känslomässig storm över en bild som beskrev en verklighet som jag trodde att alla redan kände till. Sen till den andra ytterligheten. Även i diskussion och debatt ser man mest ytterligheter, som om valet står mellan att solidarisera sig och dela allt man har med hela världen eller helt stänga om sig. Helst med så hög mur att man öht inte hör ett pip från de som finns på andra sidan.

Nu har jag i alla fall läst Juluppropet.

På första sidan kan man skriva under. Jag måste klicka ett steg till för att läsa hela texten. Det stör mig. Hur många skriver under nåt de inte ens läst? (men det är väl bara som vanligt, det är så det går till)

Somliga har sagt att Juluppropet vill återställa flyktingpolitiken till samma skick som innan den väsentliga åtstramningen. Det verkar väl ändå inte riktigt stämma.

Genom att underteckna Juluppropet uppmanar vi regeringen att:

– ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro
– ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv
– undanröja praktiska hinder mot familjeåterförening

Att tycka att de här punkterna, som väl ska sammanfatta texten, låter bra är enkelt. Jag undrar: vad betyder det här i praktiken? Kan man liksom översätta de tre punkterna till något praktiskt?

I första punkten borde man väl ändå ha strukit ”rätt till”. Eller vad med ”möjlighet till”? Man syftar på de som hotas av utvisning, väl? Idag utvisar vi tydligen folk till döden, utan att blinka. För tio, ja bara för fem år sedan hade ingen av oss trott att det var möjligt.

Vilka ”praktiska hinder mot familjeåterförening” är det som åsyftas?

Det handlar om att låta de som redan finns här få stanna, och att låta deras familjemedlemmar komma hit. Eller? Vagheten stör mig. Kan någon förklara?

Uppropet har givit upphov till en sidodiskussion, eller snarare har det använts som argument i den aldrig sinande diskussionen om Svenska kyrkans ”politisering”. I det här fallet verkar kyrkans ”politisering” betyda det som ungarna sade när jag var barn ”Tror gör man i kyrkan”. Den ska hållas där. I kyrkan. Inte få konsekvenser utanför dess väggar.

För övrigt är det intressant, och inte så lite märkligt, att kampanjen för så många är närmast synonym med Svenska kyrkan. Jag blir inte förvånad om det är helt andra kyrkliga krafter än SvK som tryckt på för att skapa den här kampanjen.

En gång för länge sen hörde jag på en julkonsert en tonsatt dikt av Bo Setterlind. Den lär heta Julhymn egentligen, men i tonsatt form brukar den få namn efter begynnelseraden Kanske det är natt hos dig. Den känns i sammanhanget aktuell. (Den tonsättning jag hört och minns hittar jag ingenstans. På Spotify finns flera olika, men inte ”min”.)

Länkar

Juluppropet
http://www.juluppropet.se/

Joel Halldorf i Dagen: ”Amnesti räddning från systemkollaps”
http://www.dagen.se/ledare/amnesti-raddning-fran-systemkollaps-1.904021

Ann Heberlein i Expressen: ”Håll kyrkan fri från partipolitik”
http://www.expressen.se/debatt/hall-svenska-kyrkan-fri-fran-partipolitik/

Kanske det är natt hos dig. Texten tryckt på gammalt skivomslag.
http://www.naxos.com/SharedFiles/pdf/rear/PROP7716r.pdf

4 thoughts on “Det där juluppropet

  1. Om familjeåterförening kan jag säga att det i praktiken är omöjligt för barn och föräldrar från Syrien att förenas eftersom det är omöjligt att söka för den som bor i Syrien. Syriska medborgare får bara söka återförening på svenska ambassader i länder dit syrier inte få resa. I länder dit syrier får resa får ambassaden inte under några omständigheter ta emot ansökningar från syriska medborgare. Det räcker inte att den som är i Sverige gör allt rätt, den som är i Syrien måste intervjuas och avsluta ansökan på en ambassad.

    Gilla

  2. Här fanns en sida med bakgrund. Osäker på om den var med från början.
    https://www.juluppropet.se/fakta-juluppropet/bakgrund-kraven/

    ”Återgång till ordinarie lagstiftning”, alltså avsluta den där ”andningspausen”. Då är det som avses att återställa flyktingpolitiken till så som den såg ut innan? och alls inte begränsat till de som redan finns här.

    Håller det? Tja, det kan man kanske riskfritt göra nu när murarna finns på plats längre bort från Sveriges gränser…. vi följer inte FN-konventioner som vi har skrivit under, har jag för mig. På något sätt behövs nytag i tänket kring hur detta ska fungera. Det med familjeåterförening bör iaf vara klockrent. Och de tillfälliga uppehållstillstånden funkar väl inte eftersom folk mår så dåligt av att inte veta.

    Vad mer vad det vi införde för lagar när den där ”andningspausen” påbörjades?

    Jag behöver veta mer… men min starkaste impuls är att gömma huvet under täcket.

    Gilla

Kommentera

