Kopterna behöver stöd. Besök en koptisk kyrka.

Det finns såna där fantastiska människor som gör stordåd.

Det finns ledare som kan uttala sig å mångas vägnar.

Och så finns det alla vi andra. Vi som inte talar för någon annan än oss själva, och inte känner oss i stånd att uträtta stordåd.

Men vi kan i alla fall göra något litet.

En sådan liten sak som man kan göra är att visa sitt deltagande med kopterna i Sverige, i Egypten och i resten av världen genom att besöka en koptisk gudstjänst till helgen.

På lördag håller kopterna en minnesgudstjänst i Södertälje. För den som kan ta sig dit antar jag att det är förstahandsalternativet. Annars finns ju vanliga gudstjänster på söndag.

När människor ville besöka katolska kyrkor efter mordet på den katolske prästen Jacques Hamel var tider och adresser lätta att hitta. De katolska församlingarna har lika tydliga websidor som Svenska kyrkans församlingar – men var hittar man kopterna? Som svensk är jag förundrad över att inte tid och plats för minnesgudstjänsten redan finns ordentligt utannonserad på nätet. Jag kan åtminstone inte hitta det. Så oerhört lite koptisk info ligger framme! De är nog vana att hålla sig inom sin minoritet, snarare än att annonsera ut allt de gör inför en omvärld som de förväntar sig inte ska vara intresserade. Kanske de till och med är vana vid att ligga lågt för att inte provocera?

Via Sverige-kopternas Facebooksida har jag iaf fått ett par tider bekräftade.

* Minnesgudstjänst i Södertälje, nu på lördag kl 16-18 i Sankt Minas koptisk-ortodoxa kyrka, Nyköpingsvägen 24.
* Gudstjänst i Stockholm på söndag, 8.30-11 i Midsommarkransen. Vårvägen 2-4.

Själv kommer jag nog tyvärr inte loss på lördag, så det får bli söndagen.

Jag kommer hem sent, och 8.30 söndag morgon är verkligen äckligt tidigt för mig. Om jag inte kommer upp i tid ska jag försöka att inte göra som jag brukar… är jag sen till något låter jag gärna bli att gå över huvud taget. Det är rätt dumt i största allmänhet, men särskilt vad gäller ortodoxa gudstjänster. Under en ortodox gudstjänst kommer och går folk under tiden, har jag hört från flera håll. De ser inte alls likadant som vi på den saken (någon annan än jag kan säkert förklara skillnaden teologiskt). Som svensk kommer man nog ändå att sikta på att komma i tid… just det där känns väldigt svårförståeligt.

Sprid gärna infon.

Var firar kopter gudstjänst utanför stockholmsområdet? Enligt Wikipedia har kopterna egna kyrkor i Södertälje, Stockholm (Midsommarkransen), Göteborg och utanför Gävle. Jag hittade en årsgammal Dagen-artikel som även listar Järfälla, Malmö, Örebro, och Norrköping. Vill man veta detaljer om andra orter än Södertälje och Stockholm är nog det bästa att skicka ett mess på de svenska kopternas Facebook-sida, och fråga där. De svarade mig snabbt och mycket vänligt.

Länkar

De svenska kopternas Facebooksida. I brist på officiell info på öppet nät, fråga där.
https://www.facebook.com/copticse/

Sankt Minas koptisk-ortodox kyrka i Södertälje
https://www.facebook.com/pg/St-Mina-Koptisk-Ortodoxa-Kyrka-157714970936405/

Jungfru Maria och Sankt Paulus koptisk-ortodoxa kyrka i Stockholm (Midsommarkransen)
https://www.facebook.com/St-Mary-St-Paul-Koptisk-Ortodoxa-Kyrka-140672685987446/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koptisk-ortodoxa_kyrkan_i_Sverige
På Wikipedia hittar man uppgiften om de fyra koptiska kyrkorna i Sverige. Dagen-artikeln nedan nämner några till.
http://www.dagen.se/dokument/fastan-ar-en-naturlig-del-av-livet-for-ortodoxa-1.479617

3 thoughts on “Kopterna behöver stöd. Besök en koptisk kyrka.

  1. Inte för att jag varit på någon koptisk gudstjänst, men om det är någorlunda ortodoxt så rekommenderar jag bra skor.
    Kanhända är det ståplats som gäller i avsaknad av sittplatser i gudstjänstlokalen?

    Gilla

    • På bilderna från stockholmskyrkan ser man bänkar, men det kanske är bara för gamla och sjuka. Vet inte. Annars är det knappast läge för pumps. Å andra sidan är det ju okej att röra sig in och ut.

      Gilla

Kommentera

