Hälsa på hos kopterna på söndag?

Tänk om man skulle göra det. För att visa stöd och deltagande.

Enligt Wikipedia har de egna kyrkolokaler i Stockholm, Södertälje, Göteborg och utanför Gävle.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koptisk-ortodoxa_kyrkan_i_Sverige#Kyrkolokaler

Den här Dagen-artikeln nämner några församlingar till (under rubriken ”Orientalisk-ortodoxa församlingar” mot slutet)
http://www.dagen.se/dokument/fastan-ar-en-naturlig-del-av-livet-for-ortodoxa-1.479617

Stockholmsförorten Midsommarkransen, Majstångsvägen 9, ligger närmast till hands för mig. (På en del ställen står adress Vårvägen, det är samma byggnad.) Men var hittar man gudstjänsttider? Domänen copt.se är omdirigerad till facebooksidan https://www.facebook.com/copticse och där hittar man inte heller adresser eller tider. Och inte på församlingens egen FB-sida heller
https://www.facebook.com/St-Mary-St-Paul-Koptisk-Ortodoxa-Kyrka-140672685987446/
Förmodligen är gudstjänsttiderna helt självklara för alla kopter, inget som behöver upplysas om.

Någon som vet något?

3 thoughts on “Hälsa på hos kopterna på söndag?

  1. Det är en fantastiskt bra ide. De behöver vårt stöd. Jag har varit där på gudstjänst en gång, men det var i samband med att de hade besök från Egypten så kan ha varit annorlunda. Jag är rätt säker på att det startar redan 08:00 på söndag – men liturgin är lång – drygt två timmar – men jag kollar upp detta med ngn som vet och återkommer.

    Gilla

    • Gör hemskt gärna det!

      Jag förmodar att man (kvinna) isåf ska ha med sig en scarf att lägga över huvudet. Kl 8 är gräsligt tidigt för mig, måste jag medge. Jag vet förvisso att ortodoxer ibland dräller lite in och ut, inte närvarar hela gudstjänsten, men spontant tycker man ju att man borde vara i tid…

      Gilla

      • Fick svar snabbt. Gudstjänsten är 08:30 – 11:00, och det är korrekt att det är mindre ordning med starttider, människor ansluter sig. Det kan vara en bra ide av respekt att ha en sjal, men tror jag inte helt nödvändigt om man inte tar nattvarden, vet att kvinnorna som går fram täcker huvudet. Men, som solidaritetshandling tror jag att närvaron är viktigare. Det brukar serveras ngn typ av lättare lunch efteråt, till självkostnadspris.

        Gilla

Kommentera

