Reformationens barnbarn ser på medeltidsmässa

Största felet med den här filmen tycker jag är att den visar alldeles för tydligt vad prästen har för sig. Till största delen visas en inzoomning på prästen inifrån koret, en vinkel som vanligt folk aldrig fick se prästen ur. Och till och med när man filmar från församlingens synvinkel, ser man till att välja den kameraplats där prästen syns tydligt genom korskrankets predikoglugg.

Men himla intressant är den, ändå.

Det där sättet att ”skvätta” rök på altaret, det har jag sett IRL en gång. Hos Liberala katolska kyrkan. Förmodligen är det så det går till i tridentinsk rit, den som nu kallas den extraordinära formen.

Mest förbluffad blir jag över att fridshälsningen bara utförs där framme i koret.

Prästen sjunger mycket mindre än jag trodde. De s.k. domherrarna som sjöng mässan i de stora katedralerna, de var alltså inte präster? Det trodde jag. Det de sjunger motsvarar väl det som kantorn sjunger ensam här, då.

Prästen sjunger textläsningarna, om jag förstår rätt. Tja, ”läser” man texterna på latin så är det väl lika bra att sjunga så det åtminstone tillförs en estetisk dimension, för församlingsborna som inte förstod. Predikan hölls på svenska, visst. Men textläsningar på folkspråk må man säga var en av reformationens poänger.

Men. Idag framhålls det ofta att människor som inte läste Bibeln själva tog del av Bibeln genom textläsning i kyrkan. Det stämmer ju dåligt! om texterna lästes på latin. Folks undervisning var i så fall i samband med predikan, och förstås alla dessa målningar. Inte konstigt att ”folkreligionen” skilde sig en hel del från den lärda.

Det här hur prästen går runt och skvätter vigvatten. Det påminner om en annan film jag sett, med en ortodox mässa. Fast där går prästen runt och svänger rökelsekar och det kallas att han välsignar folket, tror jag. Det blir väl naturligt att göra så, i början av mässan, i och med att prästen annars hålls på andra sidan korskranket.

Undras om det är någon gammal, autentisk predikan på medeltidssvenska som Anders Piltz läser upp eller om man har konstruerat en. Det är lite enkel katekes också, inte bara en predikan. Och själva predikan är inte lång. Jämför det här med de halvtimmesutläggningar som är standard i vissa traditioner. Ändå visas hur församlingen är uttråkad under predikan. Det bör väl inte vara helt realistiskt, när predikan var den nästan enda del som framfördes på ett språk som folk förstod? Intressant hur det istället för ”din nästa” sägs ”dine genkristne”, eller något sådant. Dina medkristna. Det är väl sånt som bibelöversättarna än idag inte alltid är överens om vad det syftar på – vilka som inkluderas i min nästa… även om vissa liknelser kanske motsäger den tolkningen med medkristna, men men.

Församlingen tillåts be en smula på svenska. Fader vår, och Ave Maria (eller Hell dig Maria, bör man väl kanske säga på swensko). Och läsa trosbekännelsen.

En gång för länge sedan läste jag i en tidning ett litet reportage om en präst och en gudstjänst – det kan ha varit i Kamratposten, eller något liknande. Där skildras hur prästen lägger av mässhaken inför predikan, för där tillåts prästens egen person att komma fram en smula. Jag har noterat att så inte alltid görs, men här görs det. Mässhaken dras av inför publik, och läggs på altaret innan prästen går ner till korskranket och predikar. Men intrycket man får i det här sammanhanget är snarare att helighetskläderna lämnas där framme i det heliga.

Det är verkligen ett helt annat intryck än det som förmedlas idag. En annan teologi, kan man väl säga. En annan gudsbild, på gott och ont. Förändringen därifrån huvudsakligen god, skulle jag säga. ”Jesus är Herre” verkar på medeltiden vara förvrängt till ”Jesus är Caesar”, och riktigt så var det nog inte tänkt från början. Men en del av det där upphöjda, det heliga, det verkar reformationens barn ha kastat ut med badvattnet.

Annonser

6 thoughts on “Reformationens barnbarn ser på medeltidsmässa

  1. Intressanta iakttagelser! Några kommentarer:

    Att ”skvätta” rökelse på detta sätt är brukligt i katolska mässor oavsett form.
    Fridshälsningen utväxlades under medeltiden och efter reformationen fram till 1969 bara i koret.
    Om jag förstått saken rätt så var domherrarna alltid klerker men inte alla präster. De sjöng allt det som kantorn sjöng. Textläsningarna skulle sjungas av subdiakonen (episteln) och diakonen (evangeliet). Om var prästen var ensam gjorde han det själv. Att sjunga läsningarna och göra det vänd mot altaret är ursprungligen akustiskt motiverat. Före predikan läste prästen dagens evangelium på svenska.
    Tror det är en autentisk predikan.
    Att man i katolska sammanhang tar av sig mässhaken är för markera att predikan inte är en del av mässan. Efter Vat II menar RKK att predikan är en del av mässan och därför behåller prästen mässhaken. I SvK var det tidigare vanligt att inte bära mässhake upp predikostolen. Kanske praktiskt motiverat.

    Liked by 1 person

    • Använder man rökelse i alla mässor då? Jag trodde det var lite ute.

      Vad menar du med klerk? Jag trodde det var synonymt med präst.

      Kyrkan i Sverige kan ju efter reformationen ha behållit vanan att lägga av mässhaken inför predikan, och småningom hittat på en annan förklaring till det. Sånt är ju ganska vanligt.

      Gilla

  2. Rökelse används i de flesta katolska kyrkor vid större högtider men i katolska domkyrkan används den i högmässan varje söndag. Tidigare var nog rökelse lite ute (70- och 80-talet tror jag) men inte numera.

    Klerk var alla som före 1972 mottagit tonsur. Efter 1972 alla som är diakonvigda och högre.

    Sedvänjan i Svk är mer komplex. Tidigare kunde t ex prästen bära svart kappa på predikstolen men mässhake och alba vid altaret. På 1600-talet bar prästen ofta mässhake på predikstolen efter som han ofta bar peruk enligt tidens sed och det var opraktiskt att ta av sig mässhaken med peruk på huvudet.

    Gilla

  3. Ping: Medskapande. Ord. Och annat. | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s